Sparbanken Nord delade ut 345 000 kronor från FramtidsBanken i norra regionen

Det är sparbanksvecka på alla våra bankkontor i Norrbotten. Tomten kommer och delar ut julklappar till barnen och banken delar ut pengar till organisationer och föreningar som gör bra saker för regionen. När det går bra för Sparbanken Nord vill vi att det ska gå bra för de människor och företag som bor och verkar här.

-       Sparbanken Nord har inga aktieägare. En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen, säger Christina Sandsten, marknadschef.

Den 8 och 9 december samlades representanter från organisationer och föreningar för att ta emot
345 000 kronor från Sparbanken Nord i Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Kontorscheferna delade ut:

• 115 000 kronor i Gällivare till: Kulturskolan, Dans- och dramaprojekt ”Circle of  Life”, Ridklubben Dundret, Gällivare Hundungdom och Kvinnojouren Nike.

• 170 000 kronor i Kiruna till: Kiruna Forskarförening, Jukkasjärvi Hembygdsförening, Hjärt- och Lungsjukasförening, Arctic Light Filmfestival och Ekonomisk Förening Konst – Koncentrat.
  • 25 000 kronor i Pajala till: Sattajärvi hembygdsförening och Norrbottens kanotförbund.

• 20 000 kronor i Överkalix till: Drogfritt disco för ungdomar under sommarmarknaden.

• 15 000 kronor i Övertorneå till: Stiftelsen Koiuumaa Fäbod.

Deltagarna berättade om sina respektive verksamheter och fick en kort beskrivning av Sparbanken Nord och FramtidsBanken.

Christina Sandsten, marknadschef 0911-23 13 18, 070-631 85 62

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 32 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 16 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning, eget aktiebord, försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank. Sparbanken Nord har inga aktieägare.  En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för FramtidsBanken.

Gunnar Eikeland

Presskontakt Vd 070-397 7009