Sparbanken Nord - Framtidsbanken delade ut över 1 miljon kr

Sparbanken Nord - Framtidsbanken delade ut över 1 miljon kr

Sparbanken Nord delade ut totalt 1 062 000 kronor på torsdagen. Pengarna går till organisationer, föreningar och eldsjälar som gör bra saker för regionen.

- Varje år tar vi en del av vår vinst och återinvesterar i regionen, säger Sparbanken Nords vd Gunnar Eikeland. Vi kallar det för Sparbanken Nord - Framtidsbanken. Totalt räknar vi med att dela ut hela 100 miljoner kronor på fem års sikt.

De glada mottagarna uppmärksammades under Sparbanksdagen som firades på Sparbanken Nords kontor runtom i Norrbotten.

- Det är en otrolig bredd bland mottagarna, berättar Gunnar. De kan finnas inom till exempel näringsliv, forskning, ledarskap, ungdom, utbildning, idrott och kultur. I år är det också många som arbetar med olika typer av integrationsprojekt. Gemensamt för alla är att de bidrar till regionens utveckling genom sitt engagerade arbete. Det känns väldigt roligt att kunna bidra till det!

Här kommer hela listan på de som fick pengar från Framtidsbanken:

ARJEPLOG

• Arjeplogs Församling och Arjeplog Biografförening (20 000kr) - Stöd till Arjeplogs Filmfestival
  • Kulturskolan (50 000kr) - Stöd till inköp av instrument och utrustning till musik- och ensembleverksamhet
  • Silvermuséet / Insarc forskningscenter (50 000kr) - Stöd  till utvärdering av genomförd forskning

ARVIDSJAUR

• Föreningen IFK Arvidsjaur Hockey (25 000 kr) - IFK Arvidsjaur Hockey är en förening som ser till att våra barn och ungdomar får en meningsfull och utvecklande fritidssysselsättning. De gör ett fantastiskt jobb med grupper med allt från nybörjare till seniorer och de har gett oss många lovande talanger genom årens lopp. Vi har valt att tilldela ett bidrag ur Sparbanken Nord - Framtidsbanken till en ledarskapsutbildning.
  • IFK Arvidsjaur FK (300 000 kr fördelat på tre år) - Föreningen, med eldsjälen och ordföranden Patrik Nilsson i spetsen, är ett föredöme med sitt sätt att lyfta alla människors lika värde och visar hur vi kan finna styrka i olika kulturer. Detta bidrag går till att utveckla föreningen i ledarskap, integration och värdegrunder.
  • Kulturskolan i Arvidsjaur (20 000 kr) - Bidraget går till Kulturskolan i Arvidsjaur för utbildningssatsningen Music Shuttle.
  • Kultur & Fritid i Arvidsjaur (55 000 kr) - Kristina Grubbström och projektledare Ivan Eriksson har genom Kultur & Fritid i Arvidsjaur Kommun drivit projektet Bildarkivet.

GÄLLIVARE

• Årets eldsjäl (15 000 kr) - Sivert Svenssonär en fantastisk ambassadör för Gällivare och en riktig glädjespridare.

JOKKMOKK

• Årets initiativ: Dálvvadis ekonomiska förening (25 000 kr) - Dálvvadis har blivit ett viktigt lokalt branschorgan som positionerar rennäringen i kommunen.
  • Årets Eldsjäl: Iréne Lundström  (7 000 kr) - För sitt egna initiativ att erbjuda svenskaundervisning för asylsökande i Vuollerim, helt utan ersättning och med ett stort hjärta.
  • Årets Eldsjäl: Kerstin Edholm  (5 000 kr) - För sitt jobb med att förbättra vår närmiljö och skapa opinion på orten.
  • Årets Eldsjälar: Anna Kuhmunen, Brita Iren Thomasson, Emelie Marnemo (3 000 kr) - Drog igång ett initiativ så att Jokkmokksborna samlade in 48 000 kr till Världens barn.

KIRUNA

• Kiruna Bokfestival (30 000 kr) - Ett arrangemang som Kiruna Bokhandel och Kiruna Stadsbibliotek arrangerar varje höst.
  • Föreningen Kiruna mot Rasism (10 000 kr) - För sitt jobb med att skapa ettmer välkomnande Kiruna.

PAJALA

• IFK Tärendö (10 000 kr)  - Efter många års uppehåll har föreningen fått igång basketverksamheten igen på barn- och ungdomsnivå. De har nu anmält ett lag till seriespel.
    Målet för verksamheten är att åter hitta tillbaka till basketkulturen i Tärendö och få bollarna rullande igen. Pengarna går till ledarutbildningar.
  • Ohtana/Aapua FF (20 000 kr) - För integrering av flyktingar genom fotbollen. De senaste åren har flera ensamkommande flyktingbarn från Afghanistan, Eritrea och Marocko deltagit.
    De vill satsa på folket som flyr från krig att snabbt komma in i det svenska samhället och få en meningsfull fritid samtidigt som de snabbare utvecklas i det svenska språket.
    Pengarna går till ledarutbildningar.

PITEÅ

• Piteå Älvdals Biodlarförening (20 000 kr) - Syftet med projektet är att i samverkan med Hushållningssällskapet investera i en självvändande honungslunga. Detta hjälper biodlarna i vår omnejd.
  • Wibax Patriots (10 000 kr) - Medel för uppstart av innebandyverksamhet för flyktingar. Integrationsprojekt.
  • EFS Blåsmark (10 000 kr) - Medel för inköp av tält till scoutverksamheten.
  • Långskatans IF (10 000 kr)- Rekrytera och få fler tjejer att vilja fortsätta spela innebandy.
  • Piteå Sportdykarklubb (10 000 kr)- Bidrag för genomförandet av kanalsimmet.
  • Piteå Kvinnliga Företagare (10 000 kr) - Medel för att anordna träffar och föreläsningar.
  • Cheer unity Piteå (5 000 kr) - Stöd för rekrytering av fler cheerleading ungdomar och medverkan i DM 2016.
  • Sällskapet Länkarna Piteå (5 000 kr)- Medel för genomförandet av ”Öppen Jul”. Gemenskap i nykter och drogfri miljö med julbord för totalt ca 400 pers.
  • Connextions Norrbotten (5 000 kr) - Föreningen ska arrangera drogförebyggande föreläsning på Nolia.
  • Kulturföreningen Ordmån (5 000 kr)- Medel till föreläsningar och träffar som föreningen anordnar.

ÄLVSBYN

• Röda Korset i Älvsbyn (5 000 kr)  - För anordnande av en ”kulturdag för barn & vuxna – med syfte att främja integrationen”
  • Storforsens ideella kulturförening(30 000 kr) För att anordna och utveckla ” Storforsens Julmarknad ” i november 2015.
  • Event & Balett i Storforsen ek. förening (200 000 kr)För att uppföra ” Baletten Trolltagen” i Storforsens natursköna miljö under sommaren 2015.

ÖVERKALIX

• Svensk Handel (15 000 kr) - För olika aktiviteter som förhöjer stämningen på storgatan där de flesta butiker finns.
  • Överkalix IF-hockey sektionen (20 000 kr) - För utbildning av ledare i syfte att kunna rekrytera fler barn och ungdomar att börja idrotta.
  • Studiefrämjandet (7 000 kr) - För behjärtansvärda insatser för att sätta lite guldkant på tillvaron för de som bor på äldreboenden i kommunen.

ÖVERTORNEÅ

• Monica Simu och Jan Tollin (20 000 kr) - För fortsatt utveckling av Simu-Tollingården och dess kulturgärningar.
  • Hietaniemi friskoleförening (10 000 kr) - Till projektet "Lärande i utemiljö"
  • Övertorneå Skotercross  (10 000 kr) - Medel för utbildning av styrelse/föreningskunskap och ledare samt genomförande av aktiviteter.
  • Fria Pensionärer (10 000 kr) - Medel till utbildning i datakunskap samt utveckling av föreningen och dess aktiviteter.
  • Tornedalens Folkhögskola  (200 000 kr) Medfinansiering till Europeiska socialfonden, avseende projektet Matarengi Social Business.