Sparbanken Nord och Nordiska Investeringsbanken lanserar låneprogram

Sparbanken Nord och Nordiska Investeringsbanken (NIB) har tecknat ett låneavtal på totalt 170 miljoner svenska kronor (20 miljoner euro). Lånet har en återbetalningstid på sju år, och är avsett för vidareutlåning till små och medelstora företag samt till miljöinvesteringar i norra Sverige.

Lånemedlen ska vidareutlånas till lokala små och medelstora företag, av vilka de flesta verkar som underleverantörer inom gruvdrift och skogsavverkning. Låneprogrammet riktar sig även till miljöinvesteringar med syfte att minska koldioxidutsläpp eller näringsutsläpp till Östersjön. Lämpliga lokala projekt är till exempel installation av vindkraftverk, investeringar i energieffektivitet för detaljhandelskunder samt avloppsvattenrening.

Nordiska Investeringsbanken (NIB) är de åtta nordiska och baltiska ländernas gemensamma, internationella finansinstitution. NIB erbjuder långfristig finansiering till projekt som stärker konkurrenskraften och främjar miljön. NIB har högsta möjliga kreditvärdighet, AAA/Aaa, hos de ledande kreditvärderingsinstituten Standard & Poor’s och Moody’s.

Erik Hägglöv, vd, 070-696 61 10

Mattias Sandberg, finanschef, 070-668 75 76

Sparbanken Nord startade sin verksamhet 3 april 1852 i Piteå och är idag en av Sveriges största sparbanker. Nu finns banken i tio kommuner i Norrbotten och erbjuder ett brett sortiment av såväl bank- som försäkringstjänster.  Behovet av ekonomisk trygghet är lika stort idag som när banken startade 1852. När kunderna behöver oss finns vi där vad det än gäller. Alla beslut tas på  bankens kontor i de tio kommunerna: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 37 miljarder kronor och 200 medarbetare vid 14 kontor är vi en av landets största sparbanker och en betydande aktör inom vårt verksamhetsområde och i Norrbotten. Sparbanken Nord är en fullservicebank med kvalificerade och licensierade rådgivare, egen juridisk avdelning,  försäkringsrådgivning, Private Banking och en egen telefonbank.Sparbanken Nord skiljer sig från andra banker eftersom banken inte styrs av aktieägare utan av demokratiskt valda huvudmän som representerar det lokala samhället. Vinsten stannar kvar i banken och gör nytta på de orter banken finns och där kunderna lever och verkar. Det kallar vi för FramtidsBanken. Sparbanken Nord arbetar för en hållbar utveckling och är miljöcertifierad enligt ISO 14001.

Gunnar Eikeland

Presskontakt Vd 070-397 7009