Några snabba frågor till Jens Barnevik om nya fonden Small Cap Emerging Markets

Jens Barnevik förvaltar Swedbank Roburs senaste tillskott i småbolagsfamiljen, Small Cap Emerging Markets. När han besökte bankens kontor i Eskilstuna passade vi på att ställa några frågor.

Varför lanseras fonden nu?

– Robur har sedan tidigare en bred palett av småbolagsfonder, i både geografiskt och med nischade inriktningar som ny teknik och Microcap-bolag. Nu utökar vi den familjen med småbolag inom Emerging Markets, där vi sedan tidigare har lång erfarenhet att förvalta större bolag. Anledningen till att vi satsar just på småbolagsfamiljen är att vi ser att småbolag har en väldigt stor potential till bättre avkastning långsiktigt, samtidigt som det är svårt för våra kunder att köpa den här typen av bolag på egen hand. Då är fonder ett bra sätt, som en hjälp att hitta rätt bolag.

Varför ska man placera sina pengar i den här fonden?

– Både inriktningen på tillväxtmarknader och små bolag är intressanta. Små bolag har ofta bättre tillväxtför-utsättningar än stora och det gäller inte minst i tillväxtländer. Värderingarna av små bolag i outvecklade marknader kan från tid till annan vara mycket attraktiv. Få investerare och analytiker följer dem och möjligheten att hitta felprissättningar är större än i utvecklade marknader. Den här fonden har också möjlighet att placera upp till 20 % i så kallade Frontier Markets, vilket gör att den kommer att äga en mängd unika bolag som inte går att få via en annan aktivt förvaltad fond, indexfond eller ETF.

Vem passar fonden för?

– Fonden passar den som har ett långsiktigt sparande och vill ha krydda i portföljen av små bolag i tillväxtländer - den del av världen som växer snabbast. Vi ska komma ihåg att kursrörelserna kan vara stora i de mindre bolagen i outvecklade marknader, så man bör ha en placeringshorisont på minst fem år. Många sparare saknar ofta eller har en väldigt liten del av sitt sparande i tillväxtmarknader. Då kan denna vara ett komplement.

Small Cap Emerging Markets passar dig som:

• vill ha ett aktiesparande med investeringar i tillväxtmarknader och som tror på tillväxtmöjligheterna i mindre bolag.
  • vill ha möjlighet till högre avkastning än i en traditionell tillväxtmarknadsfond.
  • har en lång investeringshorisont då mindre bolag kan variera mer i värde än större bolag och tillväxtmarknader alltid är förenat med högre risk.

Månadssparande?

– Det här är absolut en fond man bör välja att månadsspara i då kurssvängningarna kan komma att vara stora. Genom månadssparande blir man mindre känslig för dessa svängningar. Jag väljer själv att placera mitt eget sparande i fonden via månadssparande. Inte alla ägg i samma korg

Hur väljer ni ut bolag till fonden?

– Vi letar efter bolag med bra historik, beprövad affärsmodell som genererar vinst över tid. Exempel på intressanta bolag är investmentbolag där en grundarfamilj är huvudägare, konsumentbolag i snabbväxande länder eller bostadsutvecklare i länder med omogna bostadsmarknader.

– Bolagen ska ha en stark balansräkning och kunna finansiera sin tillväxt via eget genererat kassaflöde. Värderingen spelar också stor roll i urvalet och alltför högt värderade bolag väljs bort. Vid investeringar tar vi hänsyn till faktorer såsom hållbarhet, valuta, politik, inflation, skatter och räntor. Förvaltningsprocessen utmärks av hög indexavvikelse och antalet bolag i fonden varierar mellan cirka 60-100 utifrån ett univers som består av mer än 2 000 bolag.

Hur arbetar fonden med hållbarhet?

– Det är viktigt ur ett avkastningsperspektiv att hålla koll på hållavkastningsfrågorna, att göra fel kan bli dyrt för andelsägarna.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonden kan både minska och öka i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. En fond med riskklass 6-7 kan både minska och öka kraftigt i värde, på grund av sin sammansättning och de förvaltningsmetoder som används.