Wäsby Magasin – en inspirerande oas

Ett stenkast från Mälaren, i Mälarbaden utanför Torshälla, finns inredningsbutiken Wäsby Magasin och ytterligare fyra gårdsbutiker: Bistro Wäsby, Keramik by Anna, Blommor & Brie och Wäsby Vilt.

Butiken ger ett fullkomligt överväldigande intryck. En fantastisk lokal som är fylld med de mest skiftande inredningsdetaljer, gamla möbler, keramik, kläder med mera. Den startades av Annica Skoog 2011 i liten skala och har sedan dess vuxit i både omfattning och lokalytor.

Idag finns det, förutom Wäsby Magasin, ytterligare fyra gårdsbutiker inom samma område. Wäsby Magasin är främst inriktat på inredning men har alltså även en del kläder av noga utvalda märken.

Bistro Wäsby ägs och drivs av Veronica Hjalmarsson och återfinns i ladugården. Här erbjuds fikabröd, italiensk glass och luncher. Bistron har även fullständiga rättigheter.

Keramik by Anna ägs och drivs av Anna Besterman. I hennes verkstad kan du inte bara köpa hennes hantverk – du kan även själv lära dig att dreja.

Blommor & Brie är butiken med blommor, ostar och delikatesser av olika slag. Förutom att Chatrine Jakobsson äger och driver stället är hon också sommelier. Det går utmärkt att boka henne för vinprovningar.

På Wäsby Vilt hittar du ren- och älgkött från Arvidsjaur Renslakt och andra delikatesser. Butiken ägs och drivs av Ann Streng.

Anor från 1500-talet
Lokalerna inhyser även ett konstgalleri som är välbesökt av såväl konstnärer som konstintresserade. För att ha örnkoll på vem som är aktuell som utställare är det bäst att kika på Wäsby Magasins hemsida.

En pratstund med Annica, omgiven av sina vackra hundar, ger en bild av en kvinna med stark drivkraft och en passion för sitt arbete. Hon vill kunna utnyttja potentialen i de varsamt renoverade lokalerna (Wäsby Säteri har anor från 1500-talet) och känner att NU är det mesta på plats och hon kan koncentrera sig på sin butik.

Fastigheten är märkt med lilla q och exteriören får inte ändras. Annica älskar att gå på auktioner och är intresserad av bl a gamla möbler och mattor. Butiken sysselsätter förutom Annica två personer på deltid.

Kunderna finns över hela Mälardalen och förutom den billigaste och bästa mun-till-mun reklamen så finns de på sociala medier, lite reklam i olika tryckta magasin och givetvis varje butiks egen hemsida.

Vill du ha inspiration till ditt hem eller dina smaklökar är en utflykt till Wäsby Magasin varmt att rekommendera.