25 studenter får 24 timmar att kläcka idéer till 1826

Med chans att vinna en resa kommer 25 studenter, under ett dygn, att arbeta intensivt med skarpa uppdrag och frågeställningar från olika uppdragsgivare. Tävlingen heter "Skarpt läge 360º" och arrangeras av Futurum Creative Center. Två av uppdragen kommer från Sparbanken 1826, som hoppas få nya kreativa lösningar för sin Telefonbank och sina Banktorg.

Det är andra året som Futurum Creative Center arrangerar denna tävling och förutom att uppdragsgivarna får material som de kan arbeta vidare med så finns det även många andra fördelar för studenterna och de andra som deltar under dygnet. Det kommer att finnas flera resurspersoner till stöd för de arbetande grupperna, dessa resurspersoner är speciellt utvalda för sina kompetenser och sitt engagemang för studenter.

- Vi vill med den här tävlingen främja företagsamhet hos studenterna och ge dem en möjlighet att visa framfötterna, säger Helena Lindberg, Verksamhetsledare, Futurum CC.

En av Sparbankens grundidéer är att vara folkbildande och en satsning på studenter och deras utveckling är därför naturlig. Sparbanken 1826 deltar med två uppdrag i tävlingen:
• Hur ska banken på bästa sätt sälja in användandet av Telefonbankstjänsten?
• Hur ser framtidens banktorg ut?

- Vi tror att studenterna kan ha andra infallsvinklar på våra frågeställningar och vi hoppas därför mycket på att de ska kläcka kreativa idéer kring våra två uppdrag. Idéer som vi sedan kan vidareutveckla i vår verksamhet, säger Susann Hammad på Sparbanken 1826.

Den 13 november klockan 14.30 blir det prisutdelning på Futurum CC och då avslöjas vilka fem studenter som får åka på en välbehövd resa. Då träffar ni fem, troligen trötta, men lyckliga vinnare.

Juryn
Göran Olsson, Elgocell AB
Margareta Wallentén, Teknopol AB
Claes Sandvig, Svenskt näringsliv
Ann-Sofie Frey, Kreditgarantiföreningen Skåne

Resurspersoner
Lena Rosenqvist, Nyföretagarcentrum
Bo Lundgren, Styrelseledamot Futurum CC
Mats Jönsson, Åhus beachhandboll festival
Lena Åsheim, Krinova Science Park
Jan Jönsson, Kristianstadsmässan
Claes Bergkvist, Civilekonom

Uppdragsgivare
Ceres
Kristianstads Kommun
Sparbanken 1826
Unionen

För ytterligare information
Helena Lindberg, Verksamhetsledare, Futurum Creative Center, 044 -20 37 81 eller 0738- 01 51 04
Veronica Gisslar, Verksamhetsledare, Futurum Creative Center, 044 -20 37 81 eller 0731- 53 42 07
Susann Hammad, Marknad, Sparbanken 1826, 044-13 83 21

Fakta om Futurum Creative Center
• Arrangerar olika mötesplatser för studenter
• Förmedlar kontakter mellan studenter och omgivande arbetsliv
• Hjälper studenter att starta företag
www.futurumcc.se
Info@futurumcc.se

Fakta om Sparbanken 1826
• 25 mars 1826 - Bildades Christianstads Läns Spar bank.
• 1863 - Banken ändrade namn till Sparbanken i Christianstad.
• 1966 - Banken ändrade namn till Kristianstads Sparbank.
• 2008 - Efter fusion med Tyringe Sparbank och förvärv av sju Swedbank-kontor i Hässleholm och Osby kommuner bildas en ny regional sparbank i nordöstra Skåne - Sparbanken 1826. Banken har 21 kontor i 4 kommuner, Telefonbank, ca 300 anställda och en affärsvolym på ca 46 miljarder kronor. Bankens ambition är att vara Sveriges starkaste sparbank - Nära dig.

21 kontor i 4 kommuner

www.sparbanken1826.se - info@sparbanken1826.se