Sparbanken 1826 öppnar bankkontor på World Scout Jamboree

För att betjäna de tillresta funktionärerna öppnar Sparbanken 1826 sitt bankkontor på scoutlägret i Rinkaby redan imorgon måndag.

2005 slöt dåvarande Kristianstads Sparbank ett unikt avtal med scoutrörelsen om att bli deras bankförbindelse och huvudsponsor och under Jiingijamborii 2007 öppnade banken ett litet kontor på lägret.

- Vi lärde oss mycket på Jiingijamborii, men ett världsläger med 38.000 scouter kräver en helt annan insats. När vi öppnar imorgon kommer 16 banktjänstemän att arbeta i skift för att hjälpa scouterna med de ekonomiska frågorna, säger Ola Danielsson, ansvarig för Sparbanken 1826 kontor på lägret.

Tillsammans med Scouterna strävar banken efter att minimera kontanterna på lägret, vilket är viktigt ur både miljö- och säkerhetsperspektiv.

- Bland annat har vi tillsammans med Scouterna, Swedbank Card Services och Cashcom arbetat fram en lösning med förladdade kort till deltagarna, fortsätter Ola Danielsson.

Totalt kommer Babs Paylink att leverera cirka 150 kortterminaler till lägret, men Ola Danielsson är dock medveten om att de inte kommer att nå ända fram med sin målsättning.

- Eftersom det kommer deltagare från andra länder där ekonomin inte tillåter kort-hantering, så måste vi naturligtvis även hantera kontanter och då är de hjärtligt välkomna till vårt kontor, avslutar Ola Danielsson.

Ola Danielsson, Ansvarig för Sparbanken 1826 kontor på World Scout Jamboree, 044-13 83 13 eller

Om Sparbanken 1826
Sparbanken 1826 verksamhet utgår från det personliga mötet och ett helhetsansvar för att utveckla och trygga kundernas ekonomi. Vår vinst stannar i våra hemtrakter för att bidra till samhällets och bankens utveckling.  Med en affärsvolym på 55 miljarder och drygt 300 anställda, telefonbank och 20 kontor i Skåne och Blekinge, är vi idag Sveriges äldsta sparbank och den största sparbanken inom Sparbankernas Riksförbund.

Om Sparbanken 1826 på World Scout Jamboree
Sparbanken 1826 kontor på scoutlägret är inhyst i ett 450 m2 stort tält. Kontoret har sex kassor med slutet kontantsystem och 16 skiftarbetande banktjänstemän kommer att hjälpa scouterna med bl a valuta-växling mellan kl 13.00 – 19.00 varje dag under hela lägerperioden.