Ny dynamisk ljussensor från Crestron - GLS-LCCT

Ny dynamisk ljussensor från Crestron - GLS-LCCT

Crestrons SolarSync (GLS-LCCT) är en unik ljussensor som är konstruerad för att automatiskt flytta utomhusljus till en inomhusmiljö. SolarSync mäter utomhusljusets intensitet (lux) och färgtemperatur (CCT). Sensorn skickar sedan data till ett Crestron styrsystem som synkroniserar sensorer inomhus för att matcha de uppmätta värdena av lux och CCT utomhus. SolarSync återspeglar reella värden av naturligt dagsljus vilket skapar en dynamisk ljussättning inomhus och främjar upprätthållandet av en naturlig dygnsrytm.

SolarSync-teknologin är unik genom att den mäter både CCT och lux baserat på faktiska atmosfäriska förhållanden. Sensorn tar både väder och klimat i beaktning vilket har stor inverkan på färgtemperaturen och intensiteten av solljus. Tidigare har cirkadiska ljussystem bland annat förlitat sig på astrour för att bestämma värden på CCT och lux vilket även har krävt manuell reglering av användaren. För SolarSync är denna process helt automatiserad, med full precision, för att ge ljussättningen en mer naturtrogen känsla.

Sensorn är konstruerad med en IP67-klassad kåpa som kan installeras både inom- och utomhus. För ökad driftsäkerhet har GLS-LCCT ett inbyggt värmeelement som förhindrar uppbyggnad av snö och is under kallare månader.

GLS-LCCT är en energieffektiv produkt som drivs med 24 volt (DC) via en Cresnet busskabel till Crestrons belysningssystem.

SolarSync finns nu tillgänglig för beställning.

I Sverige distribueras Crestron av Special-Elektronik i Karlstad AB. Crestron har varit världsledande på professionella AV-lösningar i över 40 år. Genom att erbjuda integrerade lösningar för att kontrollera och hantera bland annat ljud, bild, belysning och ventilation, effektiviserar Crestron tekniken och förbättrar livskvaliteten i både privata hem och offentliga miljöer såsom företagsbyggnader, universitet, hotell, restauranger, sjukhus och sportarenor.

Anthony Maiorella, vik. marknadsassistent
+46 54 444 2013, anthony.maiorella@specialelektronik.se
Björn Svensson, belysningssäljare
+46 54 444 2037, bjorn.svensson@specialelektronik.se

Special-Elektronik AB grundades 1970 och är en ledande distributör inom AV-teknik, belysning, smarta hem, digital signage och kabel-TV/fiberoptik. Vi erbjuder teknik från de främsta leverantörerna i världen och vår ambition är att alltid hålla en hög teknisk kompetensnivå. Huvudkontoret är beläget i Karlstad med lokala säljkontor i Stockholm, Göteborg, Halmstad och Malmö. Vi är främst verksamma på den skandinaviska marknaden och har idag 45 anställda.