Specsavers lanserar nya okrossbara glasögonglas - Glas starka nog för stridsflyplan

Optikkedjan Specsavers presenterar nu innovativa glas i material ursprungligen framtagna för huven i stridsflygplan och helikoptervindrutor. SuperTough är det passande namnet på dessa nya glas som inte går att krossa eller bryta sönder.

I sin strävan efter att göra barnglasögon så säkra som möjligt har Specsavers identifierat Trivex som det ultimata materialet för barnens aktiva livsstil. Specsavers garanterar att oavsett vad som händer under leken på skolgården, i skaterampen eller på BMX-banan, så håller glasen i alla lägen.
Trivex är ett stöttåligare material än vanlig plast och glas, och kan inte heller krossas. Dessutom ger det 100 procent UV-skydd och är mycket lättare än plast vilket gör de bekvämare att bära.
– Vi vet att barn är mer känsliga för UV-strålar, vilket gör de här glasen optimala för barn som är ute och leker ur ett medicinskt perspektiv. Glasögon ska inte behöva stoppa barnen från det de älskar att göra. Och föräldrar ska inte behöva oroa oss för att glasen går sönder när de gör det, säger Ulrik Bengtsson, produktchef för Specsavers.

SuperTough-glasen finns tillgänglig för alla barn-och ungdomsbågar i storlek 39 – 49. Bland bågarna återfinns märken som Star Wars, Spindelmannen, Simpsons m.fl. Barnglasögon finns från 395 kr och tillägget för SuperTough är 150 kr.

Hur vet jag att mitt barn behöver glasögon?
Specsavers rekommenderar att göra en ögonundersökning innan man fyllt 8 år och därefter vartannat år. Många svårigheter i skolbänken kan få en förklaring genom upptäckten av ett synfel. Genom att ställa några enkla frågor kan oroliga barn och föräldrar lätt identifiera ett eventuellt synfel.
- Ser du tavlan när du sitter längst bak i klassrummet?
- Har du ofta huvudvärk?
- Tappar du lätt bort dig när du läser?
- Slänger du ofta om bokstäver när du skriver?
- Föredrar du att hålla böcker och serietidningar nära ansiktet när du läser?
- Sitter du alltid väldigt nära TVn?

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ulrik Bengtsson, produktchef Specsavers Sverige
Telefon 0709 51 98 08, Epost: ulrik.bengtsson@specsavers.com

Pris: Modell: Simpsons. Pris: 695 kr (inklusive enkelslipade standardglas från PENTAX.) med Trivex + 150 kr.
Modell: Star Wars 03. Pris: 695 kr (inklusive enkelslipade standardglas från PENTAX.) med Trivex + 150 kr.

• Detaljhandel

Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey i Storbrittanien. Företaget har fler än 1 500 optikbutiker med cirka 26 000 medarbetare i tio länder. Specsavers gick in på den svenska marknaden 2004 och har idag 114 butiker i Sverige.