Specsavers och Helena Christensen letar efter Årets Glasögonbärare 2013

För åttonde året i rad letar optikkedjan Specsavers efter en person som bär glasögon med stolthet och integritet och vars glasögon lyfter fram personens egen personlighet och livsstil.

- 65 procent av svenskarna behöver någon form av synkorrigering och glasögonmode är idag en viktig del av modescenen. Till årets jury kan vi med stolthet presentera flera starka modekännare däribland supermodellen och fotografen Helena Christensen som är juryordförande, berättar Claudia Nilsson, PR-chef Specsavers.

Tävlingen Årets Glasögonbärare pågår just nu på www.facebook.com/specsaverssverige. Alla som bär glasögon, oavsett om det är för synkorrigering eller som modeaccessoar kan delta.

- Jag kommer leta efter personlighet och karaktär och hur det uttrycks och förstärks med glasögon.  Det fantastiska med glasögon är hur de kan forma ditt utseende och ta fram det bästa av din  personlighet, säger Helena Christensen.

Årets jury består av

Helena Christensen, supermodell och fotograf

Per Nilsson, chefredaktör KING

Karin Nordin, chefredaktör SOLO

Michaela Forni, modebloggare och chefredaktör DeVote

Karin Pettersson, vinnare av Årets Glasögonbärare 2012

Marita Bertilson, marknadschef Specsavers.

- Jag har själv varit glasögonbärare sen jag gick i högstadiet, berättar Michaela Forni. Det har gått från att vara ett nödvändigt ont till att bli min viktigaste accessoar. Därför känns det sjukt kul att få vara  med och välja fram Årets Glasögonbärare för 2013. Jag kommer att leta efter personer som bär upp sin person och sina glasögon med stolthet och mycket glädje.

- Utstrålning är nyckelordet när det kommer till glasögonbärare. Modellen blir således sekundär i sammanhanget. Om en stark utstrålning kombineras med en båge som andas mer stil än mode och där ögonbrynen syns ovanför glasen och inte i så är chansen stor att jag går i gång, säger Per Nilsson.

Vinnaren av Årets Glasögonbärare koras vid den stora finalen under Stockholm Fashion Week i augusti. Dessutom får vinnaren möjlighet att åka till Tanzania som ambassadör för Specsavers välgörenhetsprojekt samt delta i den nordiska finalen i London. Priset är en photo shoot med Helena Christensen som fotograf i New York.

För ytterligare information vänligen kontakta: Claudia Nilsson PR-chef Telefon: +46 70 787 68 00  Email: claudia.nilsson@specsavers.com

Fakta om tävlingen Årets Glasögonbärare 2013
Åldersgräns 18 år. Sista anmälningsdag är den 10 juni kl. 12.00. Från alla anmälda bidrag kommer 12 semifinalister utses. 6 utses av en jury och 6 utses baserat på antalet röster. Av dessa 12 semifinalister utses 4 finalister. 3 utses av en jury och 1 utses baserat på antalet röster. De 4 finalisterna deltar i finalen Årets Glasögonbärare 2013 under Stockholm Fashion Week i augusti i Stockholm, där den svenska vinnaren kommer att koras.

Vinnaren av Årets Glasögonbärare 2013 kvalificerar sig direkt till den nordiska finalen i London fredagen den 1 november 2013. Helena Christensen avslöjar i slutet av november vem som vinner den nordiska finalen.

Följ tävlingen och läs mer på: www.facebook.com/specsaverssverige

Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey i Storbritannien. Företaget har fler än 1 500 optikbutiker med cirka 26 000 medarbetare i tio länder. Specsavers gick in på den svenska marknaden 2004 och har idag 113 butiker i Sverige.