Specsavers presenterar semifinalisterna i Årets Glasögonbärare 2014

Nu är de tio semifinalisterna för Årets Glasögonbärare 2014 utsedda. Vinnaren får resa till Tanzania som ambassadör för Specsavers välgörenhetsprojekt samt medverka som modell i ett modejobb som visas i Damernas Värld. Tävlingen äger rum på Facebook och den 10 september utses vinnaren genom svenska folkets röster och en namnkunnig jury.

För nionde året i rad har nu tävlingen Årets Glasögonbärare kommit till sitt slutskede. De tio semifinalisterna är utsedda och nu börjar röstningsperioden som utser vilka fyra som går vidare till final den 10 september. Tävlingen syftar till att hitta någon som bär sina glasögon med stolthet och integritet, vars bågar lyfter fram individens personlighet och stil.

- Vi har fått in rekordmånga anmälningar till årets upplaga av tävlingen. Det kommer bli ett tufft val att kora den slutgiltiga vinnaren då samtliga semifinalister är en grupp individuella, stilsäkra och stolta glasögonbärare, alla med snygga bågar som sticker ut, säger Claudia Nilsson, PR Manager Specsavers Sverige.

- Jag blev inspirerad av en kollega att vara med i tävlingen och är supernöjd att jag gått så långt. Jag skulle beskriva min glasögonstil som "nördig".  Jag har hela sex olika par som jag varierar mellan, allt från diskreta till väldigt mycket båge. De har blivit mitt val av accessoarer, precis som mina tatueringar, säger Joakim Demiri, semifinalist i Årets Glasögonbärare 2014.

Den slutgiltiga vinnaren utses av en jury samt med hjälp av svenska folket, som kan rösta på Specsavers Facebook-sida. Årets finaljury består av Martina Bonnier, Damernas Världs chefredaktör, Bjørn Bruun, grundare och designer på Bruuns Bazaar samt fjolårets vinnare Lotta Gray.
Glasögon är idag en etablerad modeaccessoar som hjälper till att stärka individens personliga uttryck och stil.

- Jag kommer titta efter en person som använder glasögon som ett modeuttryck och lyckas kombinera bågarna med sin look och den egna personligheten, säger Martina Bonnier, Damernas Världs chefredaktör och jurymedlem.

Årets semifinalister Årets Glasögonbärare 2014:
Menfa Baris, 36 år Älvsjö, Stockholm
Nora Yunadim, 25 år Norsborg, Stockholm
Stefan Granlund, 39 år Bandhagen, Stockholm
Nicola Stewart, 26 år, Sundsvall
Emma Laakkonen, 26 år, Jönköping
Diego Monsivais, 27 år, Malmö
Mimmi Persic, 26 år, Markaryd
Joakim Demiri, 27 år Växjö
Märta-Stina Käll, 20 år, Älmhult
 Caroline Anderberg, 32 år, Mellerud

Mer om tävlingen:
facebook.com/specsaverssverige har tävlande laddat upp bilder på sig själva. Därefter valde representanter från Specsavers ut tio semifinalister. Därefter får svenska folket fortsätta rösta fram fyra finalister som går till finalen på Berns i Stockholm 10 september. Semifinalisterna tar med sig sina röster från den första omgången. De fyra semifinalister som har flest röster bjuds in till finalen. Vinnaren är den finalist som fått flest röster från allmänheten samt årets jury.