Välj rätt solskydd för barnens ögon på sport- och påsklovet

Snart reser tusentals familjer bort när sport- och påsklovsveckorna startar i Sverige. Många familjer passar på att spendera tid i skidbacken eller längdspåret och där är det av största vikt att skydda barnens ögon mot solens strålar. I snön reflekteras UV-strålar vilket gör att ögonen utsätts för större mängd solstrålar än på sommaren. Här delar Specsavers med sig av tips på vad du ska tänka på när du köper solglasögon till dina barn.

Svenskarna älskar att åka skidor och många reser bort varje år för att åka både utför och längdskidor. Vid val av skidutrustning till de yngsta i familjen är det viktigt att inte glömma solglasögonen. Barn är mycket känsligare mot UV-strålning eftersom deras linser är klarare och pupillen som släpper in ljus i ögat är större än hos vuxna. En del strålning kan till och med tränga in i ögats botten vilket bidrar till att näthinnans celler åldras i förtid. Det är också viktigt att komma ihåg att solen även kan skada ögonen när den är bakom molnen.

– Det talas ofta om vikten av att smörja in sig i solen. Att skydda ögonen är minst lika betydelsefullt. Barn är särskilt känsliga och kan få permanenta skador till följd av UV-strålning. Ju tidigare våra barn börjar använda rätt solglasögon, desto bättre, säger Jan-Erik Erixon, legitimerad optiker på Specsavers.

Optikerns 5 tips när du ska välja solglasögon till dina barn inför sport- och påsklovet:

• Det bästa skyddet för barnen i backen är ordentliga skidglasögon. Förutom UV-strålar skyddar de även mot kalla vindar som kan göra ögonen torra och irriterade.
  • Välj glasögon som är märkta med ”CE” vilket ger bra skydd mot UV-strålning.
  • Ju större glas och ju mer de smiter åt vid sidan desto bättre för ögonen, eftersom risken är mindre att ljuset strålar in genom sidorna.
  • Se till att solglasögonen sitter bra och är bekväma så att barnen vill ha dem på sig. Det finns inget värre än solglasögon som glider ner, eller något som skaver mot huvudet.
  • Se till att solglasögonens storlek inte begränsar barnets syn när de åker skidor utan att det ger dem ett fullt synfält i backen

Susanna Salomon, Spotlight PR
Mobil: +46 703 33 92 76 Email: susanna.salomon@spotlightpr.se