Nygårda - it's a must!

Lika säkert som att Kalle önskar God Jul i TV klockan tre på julafton är att julmusten tar plats på svenskarnas julbord. I december månad står musten för nästintill hälften av läskförsäljningen och annan läsk får stryka på foten för den kryddiga skummande drycken med det hemliga receptet. Totalt säljs drygt 23 miljoner liter must under november-december.

En tidigare genomförd undersökning visar att hela nio av tio svenskar dricker must under julen. Den har blivit ett måste på julbordet, där smaken matchar den salta och kryddiga maten. Hemligheten bakom den karaktäristiska smaken bygger på extraktet från det hemliga recept, som togs fram av Harry Roberts i Örebro 1910.

Förra året fanns tre nykomlingar på musthyllan, Nygårdas smaksatta julmust. I år lyser de dock med sin frånvaro. Helena Augustson, marknadschef för vatten, läsk och juice på Spendrups Bryggeri, berättar varför.

- Smakerna julnougat, julchoklad och julkryddor fick bra betyg i de tester vi gjorde innan lanseringen. Men den smaksatta musten sålde inte så bra som vi hade hoppats. Det är väl helt enkelt så att svenskarna värnar om sin traditionella must - den ska smaka som den alltid har smakat.

Nygårda julmust är namnet på tidigare Spendrups Klassiker. All läsk från Spendrups Bryggeri kommer framöver att heta Nygårda. Namnet valdes för att det är vackert, men också för att det speglar svenskhet och tradition.

Den totala mustförsäljningen uppgår till cirka 40 miljoner liter per år, då även påskmusten räknas in.

- Vi får ofta frågan om det är en annan must i påskmusten och svaret på det är nej. Det är samma recept, säger Helena Augustson.

Årets julmust finns i följande förpackningar
Nygårda julmust original: 150 cl PET, 50 cl PET, 33 cl RG och 12*33 cl PET
Nygårda julmust light: 150 cl PET, 33 cl RG

Avslutningsvis bjuder vi gärna på ett litet tips. Köp hem några extra glasflaskor julmust i år och lagra dem svalt och mörkt. Lagom till nästa jul har smaken blivit fylligare och rundare. Din egen variant av lyxjulmust, att njuta lite extra av julen 2009.

För ytterligare information kontakta:
Caroline Ekman, informationsdirektör, Spendrups Bryggeri AB, 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se
Helena Augustson, marknadschef för vatten, läsk och juice, Spendrups Bryggeri AB, 0701-82 77 33, helena.augustson@spendrups.se

Spendrups Bryggeri AB med dotterbolagen: Spendrups Vin, Hellefors Bryggeri och Loka Brunn, grundades 1897. Vi är lika engagerade och passionerade när det gäller dryck nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands Kaffe m.fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1100 medarbetare och omsätter ca 2,7 miljarder kronor. www.spendrups.se

• jul
  • must