Spendrups bjuder på tre julöl och en porter till julens läckerheter

Julen är smakupplevelsernas högtid. Spendrups presenterar fyra brygder som tillsammans erbjuder en bred palett av smaker. De är klassiska i sin färg och karaktär och var och en framtagna för att förhöja julbordets olika rätter.

- Exklusiv Amarillohumle ger i år Mariestads Julebrygd en härligt blommig doft, säger Richard Bengtsson, bryggmästare på Spendrups Bryggeri AB. Vi utgår från samma maltsorter men med en ny komposition, vilket också ger den en lite sötare smak.

Mariestads Julebrygd är ett julöl som passar bra till exempelvis den hemlagade leverpastejen.

Ett annat av Spendrups populära julöl är Spendrups Julbock, vars utpräglat maltrostade arom med inslag av kaffe och kolaknäck samt något högre alkoholhalt gör att det passar fint till lite kraftigare julmat som ålen och revbensspjällen. Julbocken ger en lång eftersmak med inslag av mörkrostad malt och liten mandelkaraktär.

Den mörka bärnstensfärgen, liksom karamelldoften med lätt fruktig humlearom är karakteristisk för Spendrups Julbrygd. Smaken kännetecknas av malt med en bränd ton av karamell i eftersmaken. Spendrups Julbrygd passar lika bra till sillen som till skinkan.

Portern har sin starkaste försäljningstid kring jul. Mariestads Årgångsporter, som är en torr porter kan avnjutas hela julen och består av sex maltsorter och engelsk aromahumle. Den dricks med fördel som den är, men passar även utmärkt i kombination med en nyårsdelikatess som ostron. Lite extra njutning skänker den tillsammans med mörk choklad som en härlig avrundning på en julmiddag.

Läs mer i det bifogade dokumentet om årets julöl från Spendrups.

Bilder bifogas men finns även att ladda ner från www.spendrups.se/bildarkiv

För ytterligare information kontakta:

Caroline Ekman, informationsdirektör, Spendrups AB

Tel: 0701-82 78 30, mail: caroline.ekman@spendrups.se

Richard Bengtsson, bryggmästare, Spendrups AB

Tel: 0702-15 68 99, mail: richard.bengtsson@spendrups.se

Spendrups Bryggeri AB med dotterbolagen: Spendrups Vin, Hellefors Bryggeri och Loka Brunn, grundades 1897. Vi är lika engagerade och passionerade när det gäller dryck nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands Kaffe m.fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1100 medarbetare och omsätter ca 2,7miljarder kronor. www.spendrups.se

• Mat, dryck