Spendrups Export utsågs till världens bästa fatöl i Australian International Beer Awards

Spendrups Export utsågs till Best in Class när Australian International Beer Awards avgjordes i Melbourne den 11 maj. Australian International Beer Awards är en av de största ölhändelserna i världen. Spendrups Export vann i konkurrens med stora internationella varumärken som Stella Artois, Becks, Spaten, och Löwenbrau. I Australian International Beer Awards tävlade närmare 1000 bidrag, från drygt trettio olika länder, mot varandra i en mängd olika klasser. Detta innebär att Australien International Beer Awards nu är den näst största öltävlingen i världen. En internationell expertpanel bestående av representanter från bryggeribranschen har till uppdrag att utse de främsta ölen inom varje kategori. Ölen premieras med utmärkelserna guld, silver och brons. Dessa valörer kan ges till flera öl i samma klass. Däremot föräras endast klassens främsta öl titeln ”Best in Class”. Spendrups Export utsågs till ”Best in Class” inom kategorin ljusa lageröl på fat. – Det här är en stor framgång för ett svenskt bryggeri. Vi vann Best in Class-titeln i hård konkurrens och det bekräftar att vi har ett väldigt bra fatöl i Spendrups Export, säger Magnus Månsson, marknadschef för öl och sprit på Spendrups Bryggeri. Spendrups Export lanserades redan 1980 och blev snabbt ett mycket populärt öl. Den markerade, men balanserade, maltfylligheten och den typiska saazeraromen kännetecknar ölet. Malten i kombination med humlebeskan ger en fin mustig eftersmak. Läs mer om Australian International Beer Award på http:// www.beerawards.com/index.asp. Bilder för nedladdning finns på http:// www.spendrups.se . Klicka på press, pressreleaser för att komma till länken till vår bildbank. För ytterligare information, kontakta: Magnus Månsson, marknadschef, öl och cider, Spendrups Bryggeri AB, mobil 0701-82 79 22, tfn. 08-672 79 22, magnus.mansson@spendrups.se eller Caroline Ekman, informationschef, Spendrups Bryggeri AB, mobil 0701-82 78 30, tfn 08-672 78 30, caroline.ekman@spendrups.se Spendrups Bryggeri AB grundades 1897. Vi är lika engagerade och passionerade när det gäller öl nu som då. Våra varumärken är: Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka m.fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi har idag ca 1200 medarbetare och omsätter ca 2,1 mdr. Spendrups Bryggeri AB är ett dotterbolag till Spendrup Invest AB. www.spendrups.se