Spendrups sponsrar Årets Kock

Dryckesföretaget Spendrups kommer från den 1 januari 2010 att vara en av huvudsponsorerna till Årets Kock. Sex kockar gör upp i finalen den 28 januari 2010 och det blir starten för Spendrups treåriga samarbete.

Familjen Spendrup har ett gediget intresse av för äkta råvaror och matlagning. Valet var därför inte svårt när de fick frågan om att ställa upp som huvudsponsor till Årets Kock.

– Som svenskt bryggeri och dryckesleverantör, så passar det här samarbetet oss som hand i handske, säger Jens Spendrup VD på Spendrups. Dryck är en självklar del av matupplevelsen. Samarbetet hoppas vi också skall inspirera och ge möjligheter till utbyte av kunskap och utveckling av våra produkter.

Fakta
Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. I år skickade 127 kockar in tävlingsbidrag och 24 tog sig till semifinal. SM i professionell matlagning avgörs den 28 januari på Globen. Tävlingen har sedan 1983 arrangerats av
svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock. www.aretskock.se

För mer information vänligen kontakta:
Jens Spendrup, VD på Spendrups tfn. 08-672 77 00 eller
Caroline Ekman, informationsdirektör på Spendrups tfn. 0701-82 78 30, caroline.ekman@spendrups.se

• råvaror
  • dryckesföretaget
  • årets kock
  • matlagning
  • gastronomiska akademien

Spendrups grundades 1897. Från början var vi ett bryggeri, idag är vi ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1300 medarbetare och omsätter ca 2,7 MDR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se