”Spike and Mike’s festival of animation” på BioRio i Stockholm 1 juni

Onsdagen den 1 juni gör ”Spike and Mike’s Festival of Animation” ett besök på Biorio i Stockholm kl. 18.30.  Festivalen bjuder på 19 animerade kortfilmer av oberoende animatörer från hela världen med tankeväckande begrepp och humor.

Den 1 juni gör ”Spike and Mike’s festival of animation” ett besök i Stockholm. Det är en filmuppsättning med tankeväckande begrepp, humor, historia, och djärv scenografi i animation.

Innan festivalen var det svårt att se oberoende, experimentell och utländsk animering. ”Spike and Mike” ger sig årligen ut på världsomspännande expeditioner på jakt efter animerad kortfilm.

Flera filmer under Spike och Mike's Mellow Manor Productions har finansierats antingen helt eller delvis från koncept till slut (som t ex Mike Judge första Beavis och Butthead film). Många av dessa konstnärer har blivit framstående oberoende kreatörer, kommersiella artister, konstnärer, manusförfattare och designers. Flera celebriteter och deras arbete har blivit nominerade till eller vunnit Oscars, Emmys, Annie Awards och andra utmärkelser.

Craig “Spike” Decker,  ansvarig för festivalen säger:

-       Ett riktigt bra rally har saknats från andra festivaler. Publiken är smart och gillar en god utmaning. De vill ha humor, tankeväckande konsept, nya visuella intryck och  ljud samt oväntade överaskningar. Spänningen på bio är inte att ställa sig på bromsen utan att trampa gasen i botten.

John Lasseter, Pixar:

-        "Spike and Mike's Festival of Animation gives audiences the only opportunity to view the wonderful art form of the animated short film. They also give young animators and filmmakers a chance they normally never get in the film industry."

För mer information och frågor om pressbilder vänligen kontakta:
Craig Decker: spike@spikeandmike.com   Tel U.S: +1 (858) 459-8707
Madelaine Eriksson: madelaine@truegritanimation.com Tel: 073 – 916 14 79

1 juni 2011 kl. 18.30

Biografteatern RIO | Hornstulls strand 3, 117 39 Stockholm | T: 08-6699500

www.biorio.se | info@biorio.se

trailer: http://www.vimeo.com/18659789

• Bio, film, foto

• 2d
  • 3d
  • animation
  • biorio
  • film
  • kultur
  • nöje
  • spike and mike's
  • festival

• Stockholm

Spike and Mike’s är en samling (“festival”) av korta animerade filmer som årligen turnerar på teartrar och filmfestivaler världen över. Mellow Manor Productions, Inc grundades 1977 av Craig ”Spike” Decker och Mike Gribble, populärt kallad ”Spike and Mike”

Framstående animatörer och bidrag till festivalen genom åren:
• Mike Judge - Beavis and Butthead
• Matt Stone och Trey Parker - skaparna av South Park
• Nick Park - skaparen av Wallace och Gromit
• John Lasseter – manus och regi av Toy Story
• Andrew Stanton - regisserat Pixars animerade film Hitta Nemo
• Peter Docter - animatör, regissör och författare av Up , Monsters Inc.

Mellow Manor Productions, 7488 La Jolla Boulevard, La Jolla CA 92037, USA

Craig Decker: spike@spikeandmike.com  Tel U.S: +1 (858) 459-8707