Whiskynyhet! Bladnoch 19 år lanseras nu på Systembolaget.

Whiskynyhet! Bladnoch 19 år lanseras nu på Systembolaget.

Den 12:e maj lanseras Bladnoch single malt 19YO på Systembolaget. Endast 120 flaskor kommer till Sverige och det är första gången just denna Bladnoch når svenska hyllorna. Denna utgåva har lagrats på P/X sherryfat vilket ger whiskeyn en härligt fyllig kropp med toner av torkad frukt, lakrits och mandel. Bladnoch 19YO har en alkoholhalt på 46,7% volym och kostar 1999 kr på Systembolaget.

Bladnoch distillery är beläget i södra Skottland och har en anrik historia som sträcker sig tillbaka till 1817, grundarna hette då John och Thomas McClelland. Bladnoch är en av Skottlands äldsta destillerier och är kända för att producera single malt whisky av högsta kvalitet. Idag ägs destilleriet av den australiske entreprenören och whiskyälskaren David Prior.

Bladnoch 19YO är lagrad på P/X sherryfat, faktiskt första gången sedan David tog över destilleriet som man lagrat sin single malt på Pedro Ximénes. Dessa ekfat tillför läckra toner av mörk lakrits, torkade aprikoser och kryddig muskot. En otroligt fyllig och smakrik upplevelse med en lång och behaglig finish.

Bladnoch single malt 19YO släpps i den begränsade upplagan av 120 flaskor i Systembolagets tillfälliga sortiment. Endast ett fåtal butiker kommer ha Bladnoch 19YO på hylla men den går att beställa via webblagret till din lokala butik.

Artikelnummer: 41415
Antal flaskor: 120
Pris: 1999kr
Lagrad: 19 år, PX Sherry-fat

För mer information kontakta tommy@spivi.se.