Pressmeddelande -

Idag lanseras Sprancher som kommer påverka hur 2 miljoner svenskar byter jobb i framtiden

Jobbsök och rekrytering på minuter

“Lika enkelt som köpare och säljare möts på Hemnet och Blocket ska arbetssökande och rekryterare kunna mötas på Sprancher. På samma sätt som du söker efter ”skrivbord” i ”Malmö” ska du kunna söka på ”undersköterska” i ”Uppsala.Vi har skapat något helt unikt för rekryterare, för samma dag som behov uppstår så kan du boka intervjuer, istället för att först behöva fundera på hur annonsen ska skrivas”, säger Simon Werner-Zankl, medgrundare och VD för Sprancher.

Behovet av en förenklad rekryteringsprocess gav idéen till webbtjänsten

Som tidigare ekonomichef på ett av de större rekryteringsföretagen insåg Simon Werner Zankl att det idag är svårt att nå och få attraktiva kandidater att söka jobb genom att annonsera ut tjänster. Idén att göra det enklare och snabbare att nå fler började ta form. Tillsammans med Annie Grönblad som har sin bakgrund inom digital marknadskommunikation startades utvecklingen av webbtjänsten.

Så här funkar Sprancher

Tjänsten fungerar så här:

Du skriver in inom vilka yrken du söker jobb

Om du har arbetslivserfarenhet inom yrkesrollerna du söker

På vilka orter du vill jobba

Din nuvarande/senaste yrkesroll

Dina kontaktuppgifter

Sedan kan rekryterare se att det finns till exempel 15 registrerade redovisningsekonomer i Göteborg eller tio akutsjuksköterskor i Malmö som söker jobb och kontakta dessa direkt.Var sjätte månad mejlar Sprancher de som registrerat sig och svarar de inte på tredje mejlet så avaktiveras de i databasen. Att registrera sig som arbetssökande kostar ingenting och tar bara någon minut. Företagen betalar först när de vill låsa upp information och se kandidatens namn och kontaktuppgifter. ”Inom 1-2 år kommer vi att ha Sveriges största databas med aktuella och attraktiva kandidater”, säger marknadschefen Annie Grönblad.

Affärsänglar har investerat i bolaget

Inför lanseringen har Sprancher tagit in investering från affärsänglarna Anders Roos och Ivan Madunic som driver rekryteringsbolaget Intend AB. “De har 30 års erfarenhet av rekrytering och ser varje dag de problem som rekryterare har, så det är viktigt för oss att få med dem i vår styrelse”, säger Simon Werner-Zankl.

Siktar globalt, men först nationellt

Målet för Sprancher är att växa globalt på sikt men i första hand gäller det att få in kandidater till databasen. Grundarna ser sig inte som några konkurrenter till befintliga rekryteringstjänster, utan snarare som ett komplement.

Tjänsten kan exempelvis användas som ett komplement när man rekryterar på Linkedin. Via webbtjänsten beställs en lista på de tre saker du inte får svar på via LinkedIn: vilka som söker jobb, inom vilka yrken och på vilka orter. Även bemanningsföretag har uttryckt att de ser ett stort behov av tjänsten.