"Svenska kyrkans kritik av Israel behöver sättas under lupp"

Annika Borg, teol dr, skribent och präst, och Christer Hugo, kyrkoherde och skribent går till hårt angrepp mot Svenska kyrkans agerande kring Ship to Gaza i en debattartikel på Passagen.

"Vi finner det anmärkningsvärt att biskopar och andra representanter för Svenska kyrkan håller sig med en så svartvit bild av konflikterna i Mellanöstern.

Företrädare för Svenska kyrkan har vid upprepade tillfällen starkt solidariserat sig med den självutnämnda frihetsflottan", skriver debattörerna i artikeln.

De anser bland annat att Svenska kyrkan, med KG Hammar i spetsen, förminskar vidden av Hamas raketskjutningar.

"I ett tal sade ärkebiskop emeritus KG Hammar att det brott som Gazas befolkning straffas för är att 'några bland Gazas befolkning, på grund av den obalans i makt och livsresurser som råder mellan grannarna, i frustration skickat iväg några raketer över gränsen' och att Gazas invånare 'i fria och demokratiska val' har valt fel regering'.

Det är alltså de tusentals raketer, som skadat och dödat israelisk civilbefolkning och förstört hus och hem, som KG Hammar här talar om. Så trivialiseras och förminskas terror."

Läs och kommentera hela debattartikeln på Passagen Debatt.

Mer debatt och åsikt på temat politik på Passagen.

• svenska kyrkan
  • debatt
  • almedalen

Mer om Passagen:
På Passagen.se hittar vuxna från hela landet meningsmotståndare att övertyga, bloggar att följa, vänner att kommunicera med eller svar på sina funderingar i debatten.

Passagen har sammanlagt ca 450 000 unika webbläsare i veckan på sina tjänster.

För mer information, kontakta Karin Nygård, redaktör på Passagen
Mobil: 072-3017228