Springtime vinner guld i European Excellence Awards för #nollmoms

Springtime tog igår kväll hem European Excellence Awards i kategorin Public Affairs. Tillsammans med kunden Ideell Second Hand lyckades man sänka momsen från 25 procent till noll procent för den ideella second-hand-branschen. Ett resultat som innebär 200 miljoner kronor per år som nu går till att hjälpa samhällets mest utsatta.

Bakom den framgångsrika kampanjen låg en strategi för att få finansminister Magdalena Andersson och en majoritet av riksdagen att förstå de konsekvenser en momshöjning skulle få för samhällets mest utsatta. Arbetet resulterade i omkring 800 artiklar och inslag publicerades över hela Sverige, med en total räckvidd på 49 miljoner. 80 000 namnunderskrifter samlades in och #nollmoms fick en räckvidd på 615 000. Och viktigast av allt: finansministern ändrade sig och i maj 2015 presenterade hon en ny lösning som innebär noll moms för ideell second hand.

• Det känns superkul att vinna. Speciellt med ett arbete som är så lätt att vara stolt över. Så klart eftersom vi tillsammans med Ideell Second Hand lyckades få politikerna att förstå varför det var viktigt att ändra på momsbeslutet. Men framförallt eftersom det är ett arbete som verkligen gjort skillnad på riktigt, säger Jessica Bissmark, kundansvarig Ideell Second hand.

Ideell second hand har alltid varit momsbefriad i Sverige. Men hösten 2014 beslutade Skatteverket att branschen skulle momsbeläggas med 25 procent. För flera organisationer som bedriver ideell second hand var beslutet en katastrof. Det innebar att de kraftigt skulle behöva skära ner sin verksamhet eller till och med upphöra med den. Springtime fick i uppdrag av branschnätverket Ideell Second Hand (ISH) med medlemmar som Myrorna, Röda Korset och Sveriges Stadsmissioner att se till att behålla noll procent moms. Något som står klart nu när att regeringen beslutat om ett förtydligande i inkomstskattelagen.

Team:
Jessica Bissmark - Kundansvarig