Johanna Lassnack mental ryttarcoach

Unikt ryttarläger – utan hästar!

Camp Järvsö lanserar en helt ny typ av läger för ryttare – helt fritt från hästar. I stället ligger fokus på fysisk och mental träning, under ledning av bland annat ryttarcoachen Johanna Lassnack. Premiären för detta unika ryttarläger är 2–5 januari 2023.

Ridsporten är den tredje största ungdomsidrotten i Sverige efter fotboll och innebandy. Det finns många läger för ryttare med häst – men det är inte bara tiden på hästryggen som räknas. Precis som i alla idrotter bygger även ridning på tre centrala faktorer: fysik, teknik och mental träning. Därför står detta i fokus på Camp Järvsös ryttarläger. Ryttardagarna innehåller mental träning med Johanna Lassnack, anpassad styrke - och fysträning för ryttare och yoga samt rörlighetsträning. Inga hästar är välkomna, detta är exklusivt för ryttare.

Premiären för detta unika ryttarläger sker den 2–5 januari på Springtime Group AB:s konferens-, tränings- och upplevelseanläggning Camp Järvsö i Hälsingland, som ägs tillsammans med fyra av Sveriges ledande tränings- och hälsoprofiler: Carolina och Patrik Klüft samt Cecilia Gustafsson och Peppe Lindholm.

– Alla ryttare är välkomna oavsett om man tränar dressyr, hoppning eller annat. Vårt mål är att ryttarna under dessa dagar ska få ökad mental kapacitet och självförtroende samt inspiration för hur de kan ta hand om kroppen för att nå toppen, säger Helena Rimfjäll Wiktelius som är försäljnings- och marknadschef på Camp Järvsö.

Johanna Lassnack är föreläsare, entreprenör, ryttare och coach för unga idrottare och kommer att hålla i delarna kring den mentala träningen. Johanna har ridit sedan sju års ålder. I oktober 2013 startade hon Ryttarinspiration och har sedan dess blivit en av ridsportens mest uppskattade föreläsare. Under tio års tid har hon inspirerat och hållit föredrag för tusentals idrottare runt om i hela Norden och har i dag över 100 klienter som hon coachar mentalt

”En mental sporre” är rubriken för Johannas dragning på detta läger – en uppföljning på föregångaren ”Vad händer under hjälmen” – och är inriktad på tävling. Föreläsningen handlar om hur man skapar ett mentalt system, hur man förbereder sig på absolut bästa sätt och hur man lär sig hantera nervositet inför en prestation. Den handlar också om hur man lär sig hålla fokus och prestera inne på banan.

– Jag är oerhört glad över att få vara en del av dessa träningsdagar för ryttare, det är något som verkligen saknats. Just kombinationen av det mentala och hur man lägger en fysisk grund för att kunna prestera på hästryggen är helt avgörande för att lyckas och hålla sig hel och frisk, säger Johanna Lassnack.

– Som ponnymamma till två dörrar som tävlar i hoppning har jag verkligen saknat ett annorlunda träningsläger för ryttare. Det är en tuff sport som kräver koncentration, mental styrka, rörlighet, balans och fysik. I dag tillbringar mina döttrar all sin träning på hästryggen, men vill man utvecklas som ryttare finns det oerhört mycket nedanför hästryggen som de och många andra behöver lära sig.

Målet med ryttardagarna på Camp Järvsö är alltså att ge ryttare på olika nivåer och i olika åldrar flera bitar på samma gång, för att få en bättre helhet kring sin ridning.

– Vår förhoppning är att deltagarna åker härifrån med en kunskap och motivation kring hur de kan träna nedanför hästryggen, att de har ökat sin mentala kapacitet och sitt självförtroende. Att kunna bidra till att andra lyckas, det är alltid målet för oss på Springtime och Camp Järvsö, avslutar Helena.

Ledarna som håller i passen och föreläsningarna har fokus på att ta ryttarna till nästa nivå. För att kunna göra detta behöver alla pusselbitar vara på plats, inte "bara" ridningen. Vi är övertygade om att ryttare som vill ta sig till nästa nivå behöver just den här kombinationen av träning, fysträning och mental träning – helst i kombination med god mat och samvaro med likasinnade som också kan ge tips och råd.

Läs mer om program och upplägg på https://www.campjarvso.se/trana-ratt-for-ryttare/

Springtime Group AB har 40 års erfarenhet och är Sveriges främsta aktör inom träning och hälsa. Genom tusentals aktiva resenärer, ledande magasin och digitala plattformar samt egna lopp och event skapar och förmedlar vi relevant innehåll och unika upplevelser. Vi ska inspirera, motivera och vägleda människor till en aktiv och hållbar livsstil. www.springtime.se

Om Camp Järvsö
Här erbjuds temapaket för de som älskar träning, hälsa och upplevelser, För företag erbjuder vi naturliga möten så som konferens, kick-off, bröllop, fest eller träningsläger/möten för föreningar/ grupper. Den ro som skogen ger tillsammans med god och nyttig mat samt dagliga fysiska aktiviteter gör att alla åker hem fräscha och med ett lägre blodtryck och puls. Restaurangen är öppen året runt och likaså aktivitetsutbudet: gym, yogasalar, padelhall, gymnastikhall, fotbollsplaner, cykel-, löpar-, vandrings- och skidleder, kanot, fiske, jakt, klättervägg och äventyrsbana etcetera. Tillsammans med Sveriges bästa instruktörer ger vi våra gäster nya upplevelser, pulstoppar och djupa andetag.
Vi samlar människor kring hälsa, rörelse och mat – var och en med egen startgrop och eget målsnöre.

Alltihop i en vidunderligt vacker miljö och med rum för både insikt och utblick. www.campjarvso.se

Helena Wiktelius, sälj/marknadsansvarig Springtime Group AB & Camp Järvsö

helena.wiktelius@springtimegroup.se