Löparcoacher Springtime Anders Szalkai, Lars-Gunnar Skoog och Peppet Lindholm

Rekordstort deltagande när löpare från hela landet drillades på Camp Järvsö

Under den weekend som precis avlöpt gav Runner’s World, RW-podden & Springtime deltagarna härlig inspiration och bra löpträning på Camp Järvsö. Deltog gjorde 79 glada löpare från hela landet – var och en med sin egen startgrop och sitt eget målsnöre.

Dagarna inleddes med en lugn morgonjogg för att väcka kroppen, och det var ett glatt gäng på 79 personer som deltog på alla pass utifrån sin egen kapacitet. För att klara hela helgens träning avslutades varje pass med rörlighetsträning.

– Att ha god hälsa blev viktigare än någonsin under pandemin – och det är en insikt som inte kommer att försvinna. Människor i kraft och balans stärker sin omvärld. Löpning är både enkelt och kan anpassas till olika nivåer men många behöver inspiration och motivation för att bibehålla och utveckla sin träning, sin löpning. Att få tips på olika intervaller och träningsupplägg är av största vikt för många, säger Stockholm Marathon-vinnaren Anders Szalkai,som till vardags är chefredaktör på Runner’s World.

Löparna kom från hela landet och för en hel del var det deras första löparläger. Förutom värdefull träning var det just inspiration och tips i kombination med underbar natur och magiskt god mat som var mest uppskattat.

Meningarna var delade om det var löpskolningen och intervallerna på den klassiska ”rödstybben” på Strandvallen under ledning av Peppe Lindholm och LG Skoog från RW podden som var bäst – eller ”bergspasset” till Järvsö Klack.

LG:s och Markus Torgebys föreläsningar var också en av höjdpunkterna, där deltagarna fick veta allt om löpning som är värt att känna till. Markus föreläsning om kontrasterna mellan att leva och sova ute kontra sjukdomar och konsumtionshets var tänkvärd och lämnade ingen oberörd.

– Men helt ärligt var nog fredagskvällens avrundande yinyoga, där Cecilia ”Holistic Training” guidade alla stela löpare på ett perfekt sätt, en riktig höjdpunkt, avslutar Anders.

– Maten och alla möten med nya och gamla bekantskaper hör också till en bra lägerupplevelse. Om morgonjoggen är en viktig del för att kroppen ska fixa alla pass så är lyxen med att få maten serverad och att slippa andra ”måsten” en bra grund för att klara den träningsökning som alla gör på ett löparläger tillägger, LG och Peppe.

Springtime Group har 40 års erfarenhet av att arbeta med träning och hälsa, både inom resebranschen och inom media. Springtime Resor startades av Nils Lodin (Nisse) 1990. Nisse hade 1982 hoppat av sin tjänst som utlandschef på Aftonbladet och startat tidningen Springtime. Utan Nisse hade vare sig tidningen Runner’s World eller Springtime Travel sett dagens ljus och Nisses insats för svensk löpning har varit betydande. Redan på 60-talet (långt, långt innan det blev modernt) sprang Nisse maratonlopp med ett ytterst fåtal deltagare (alla ansåg att de var fullständigt galna). På 80-talet började det bli mer populärt att springa långt och Nisse tog då risken att, mot de flestas inrådan, starta en löpartidning. I år är det 40 år sedan verksamheten startades och från att från början endast ha drivits som ett familjeföretag med ett fåtal medarbetare har den i dag expanderat till att omfatta ett 30-tal medarbetare, tre tidningar, ett reseföretag och Camp Järvsö Hotell & Konferens. Förutom de som dagligen arbetar inom de olika verksamheterna jobbar vi dessutom årligen med närmare 300-tal utomstående journalister, krönikörer, fotografer, ledare m fl. Detta tillsammans med de tiotusentals resenärer och hundratusentals läsare som vi kommit i kontakt med gör ju att Nisses beslut att starta verksamheten 1982 har kommit att påverka väldigt många människors liv.

Tidningen Springtime heter idag Runner’s World och Nisse arbetar inte aktivt med reseverksamheten längre – men vi som tagit över försöker fortsätta i den andan som företaget drivits under alla år. En passion för sport och motion i allmänhet och för glädjen av fysisk rörelse i synnerhet.

– Vår vision har alltid varit att vägleda människor till en positiv och aktiv livsstil, det var viktigt på 80-talet och kommer vara så framåt också. Nu väntar nya träningshelger på Camp Järvsö med fokus på trail/yoga, dans, cykling och äventyrsveckor för hela familjen i sommar. Första helgen i oktober kör vi denna löparhelg igen, hälften av platserna är redan bokade så vi hoppas på varmt väder så vi kan fylla campingen och slå nytt deltagarrekord – målet är 100 personer, säger Helena Wiktelius, sälj/marknadsansvarig Springtime Group AB & Camp Järvsö.

Springtime Group AB är Sveriges främsta aktör inom träning och hälsa. Genom tusentals aktiva resenärer, ledande magasin och digitala plattformar samt egna lopp och event skapar och förmedlar vi relevant innehåll och unika upplevelser. Vi ska inspirera, motivera och vägleda människor till en aktiv och hållbar livsstil. www.springtime.se

Om Camp Järvsö
Här erbjuds temapaket för de som älskar träning, hälsa och upplevelser, För företag erbjuder vi naturliga möten så som konferens, kick-off, bröllop, fest eller träningsläger/möten för föreningar/ grupper. Den ro som skogen ger tillsammans med god och nyttig mat samt dagliga fysiska aktiviteter gör att alla åker hem fräscha och med ett lägre blodtryck och puls. Restaurangen är öppen året runt och likaså aktivitetsutbudet: gym, yogasalar, gymnastikhall, fotbollsplaner, cykel-, löpar-, vandrings- och skidleder, kanot, fiske, jakt, klättervägg och äventyrsbana etcetera. Tillsammans med Sveriges bästa instruktörer ger vi våra gäster nya upplevelser, pulstoppar och djupa andetag.
Vi samlar människor kring hälsa, rörelse och mat – var och en med egen startgrop och eget målsnöre.

Alltihop i en vidunderligt vacker miljö och med rum för både insikt och utblick. www.campjarvso.se

Helena Wiktelius, sälj/marknadsansvarig Springtime Group AB & Camp Järvsö

helena.wiktelius@springtimegroup.se