Svensk tech-startup växer globalt med ljudbaserad löpning

Den svenska löpappen Sprintcrowd - världens första LIVE-plattformen för löpare - fyller 1 år och fortsätter engagera tusentals nya personer världen över med sin unikt utformade teknik, som gör löpupplevelsen mer engagerande, inkluderande och social. Appen ansluter ett obegränsat antal löpare från hela världen LIVE - och bjuder in användaren till en helt ny dimension av löpning. Oavsett vart man väljer att springa.

Genom att koppla samman löpare, tränare, varumärken och tävlingsorganisationer fungerar Sprintcrowd som en flerdimensionell LIVE-hub - med ljudupplevelsen i fokus.

Sprintcrowd är otroligt stolta över att ha den svenska Marathon-ikonen och rekordinnehavaren Mustafa “Musse” Mohamed som operativ partner och "Head of Running"
”När jag upptäckte den nya dimensionen Sprintcrowd tillförde min egen löparupplevelse, efter att ha sprungit på elitnivå i mer än 25 år, då visste jag att detta var något som kan ha positiv påverkan på hela löparvärlden.” - MUSSE MOHAMED

FÖR LÖPARE:

Spring själv där du är - men sida vid sida med löpare från hela världen. Välj att lyssna till några av våra löpcoacher - som exempelvis Musse Muhammed, en av Sveriges med framstående löpprofiler (samt partner i Sprintcrowd) - som leder dig genom sitt träningsupplägg med tips, pepp och instruktioner. Användaren får även ljudnotiser om sin position i gruppen, samt hastighet, distans mm regelbundet under passet.

Man kan även skapa sitt egna virtuella race och då bjuda in upp till 10 vänner, ifrån en annan del av stan, landet - eller jordklotet. När nedräkningen börjat och deltagarna står uppradade på skärmen så utlovas en unik upplevelse som garanterat ger en extra energi boost till din löprunda. Allt i realtid - och kostnadsfritt!

PÅ GÅNG:

Sprintcrowd står inför en fullspäckad vår med flertalet spännande samarbeten och löp-events. Först ut är det nära samarbete med Urban Tribes som tillsammans med Sprintcrowd lanserar löpklubben ”6AM runclub” på plattformen, med start 9 mars!

Läs mer om Urban Tribes och 6AM runclub och provlyssna på ett event!

Eventet leds av Lisa McRae från Urban Tribes och Musse Mohammed (Löparlegendar och partner i Sprintcrowd) som tar deltagarna genom passet med träningstips, övningar och spännande diskussioner, allt i realtid.

Sprintcrowd har ingått fler spännande samarbeten med löpklubbar även utanför Sverige, då plattformen skapar möjligheten att nå ut och engagera obegränsat antal deltagare från hela världen till ett coach-event.

FÖR COACHER/CREATORS:

Som coach får man tillgång till Sprintcrowds plattform där man i "creator-panelen" enkelt skapar sina egna virtuella coach-events. Här beskriver man kort själva träningsupplägget, sätter distans eller tidsperiod, samt eventuell Co-host (om man önskar coacha eller sända en LIVE-Pod tillsammans med någon annan). Sedan bjuder man in så många man önskar till sitt event och delar en länk. När startsignalen ljuder så kan man sända LIVE till alla deltagare, som man även kan låta ställa frågor under passet. Oavsett vart i världen ens följare befinner sig. Kostnadsfritt.

Se mer hur appen fungerar:
www.youtube.com/shorts/slmThKwysNA

SPRINTCROWD MISSION

Som löparapp särskiljer sig Sprintcrowd genom att förvandla löpning från en individuellt fokuserad aktivitet - till en social och rolig löpupplevelse. Istället för att fokusera och optimera själva löpprestationen eller att bränna kalorier, så erbjuder Sprintcrowd en inkluderande och engagerande löpupplevelse. Sprintcrowd når alla nivåer av löpare och vill få människor att röra sig mer, vart man än befinner sig, tillsammans.

Appen är gratis och öppen för alla, oavsett ambition, skicklighetsnivå eller geografisk plats.

........

YEAR ONE - STATS