Dryckesbranschens Klimatinitiativ

Dryckesbranschen gör gemensam affär och börjar mäta i gemensamt verktyg – för att skapa en klimatsmartare bransch. SVL har tillsammans med branschkollegorna i Sveriges Bryggerier och Systembolaget grundat Dryckesbranschens Klimatinitiativ – för att vara med och bidra till en minskad klimatpåverkan i dryckesbranschen

Dryckesbranschens Klimatinitiativ är ett projekt som gemensamt startats av Sprit & Vinleverantörsföreningen – SVL, Sveriges Bryggerier och Systembolaget för att ge möjlighet för alla dryckesleverantörer att bidra till en mer klimatsmart bransch. Arbetet påbörjades redan 2016 och året efter antog branschföreningarna och Systembolaget en gemensam viljeyttring.

I viljeyttringen lovade aktörerna att börja mäta sina avtryck utifrån Greenhouse Gas Protocol (GHG), som är en internationellt vedertagen standard för att beräkna och redovisa utsläpp av växthusgaser, och att sätta upp egna mål för sitt klimatarbete. Detta för att bidra till att möta de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030. Vi tror att det är lättare att ta sig an utmaningen i samverkan, än var och en för sig, och att erbjuda en branschspecifik lösning där man som deltagare i initiativet kan jämföra sina hållbarhetssiffror med ett snittvärde för liknande företag är ett mervärde.

SVL har nu tillsammans med övriga initiativtagare och med stort stöd av representanter från våra medlemsföretag, utvecklat ett unikt webverktyg för att kunna mäta. Verktyget är gjort för branschen av branschen, allt för att verktyget ska vara så relevant som möjligt och så lätt som möjligt att jobba i. Nu kan du som leverantör till Systembolaget gå med i Dryckesbranschens Klimatinitiativ och kan få tillgång till det verktyg som hjälper dig att redovisa din klimatpåverkan. Kontakta oss på SVL för mer information.