Finska skattesänkningen gav resultat

Den finska alkoholkonsumtionen minskade nästan två procent under 2006. Försäljningen inom landet ökade med 2,5 procent medan införseln från utlandet gick ned med 17 procent rapporterar det finska forskningsinstitutet STAKES.

- Utvecklingen i Finland är precis den man eftersträvade närskatterna på alkoholdrycker sänktes kraftigt 2004. Finland ville motverka en exploderande införsel när gränserna för hur mycket man får ta med sig avvecklades och Estland samtidigt blev EU-medlem, konstaterar Bertil Swartz, VD på Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Starka krafter har varit i rörelse för att åter höja skatterna sedan man sett hur försäljningen i Finland ökat. Men samtidigt har intresset för utvecklingen av införseln varit lågt. I Sverige har Finland anförts som mer eller mindre ett skräckexempel på vad som händer när skatterna sänks.

- Det är dags att nyktra till i Sverige och se hela perspektivet. Vi har sedan länge förordat en generell skattesänkning på alkohol för att återta kontrollen över alkoholflödet. Finland har nu en andel oregistrerad konsumtion på 18 procent medan vi i Sverige noterar drygt 31 procent enligt de senaste beräkningarna från SoRAD, säger Bertil Swartz.
-

Ytterligare upplysningar: Bertil Swartz, 08-762 76 25 (vidarekopplad till mobil)