Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet.

- Efter många års väntan har vi nu fått större klarhet i vilka spelregler som gäller för distanshandel av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter. Det innebär att Systembolaget nu får ökad laglig konkurrens på den digitala arenan och att det nu är fritt fram för utländska aktörer att vända sig direkt till svenska konsumenter, säger Anna De Geer, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Intresset för att handla alkoholhaltiga drycker har vuxit under senaste åren, inte minst under pandemin. Enligt en undersökning som SVL nyligen låtit göra av Kantar Public, kan allt fler svenska konsumenter tänka sig att inte bara handla från Systembolagets näthandel utan även från distansförsäljare. Enligt siffror från Skatteverket har antalet registrerade distansförsäljare ökat senaste åren.

- Mot bakgrund av konsumenters ökade intresse att handla alkoholhaltiga drycker på nätet i kombination med domens utfall, ser vi det som avgörande att Systembolaget nu blir konkurrenskraftiga i sitt digitala erbjudande. Därför blir det viktigt att politiken ger detaljhandelsmonopolet de rätta förutsättningarna att möta kunder digitalt genom en attraktiv e-handel, säger Anna De Geer.

Sprit & Vinleverantörsföreningen, SVL, är en branschorganisation för svenska importörer och tillverkare av sprit och vin. Föreningen består av ett femtiotal medlemmar som säljer sina produkter till Systembolaget – som tillsammans utgör över 90 procent av det fasta sortimentet – och företag med serveringstillstånd. Vi verkar för en samtida alkoholpolitik, hållbara affärsvillkor för branschen och sunda attityder till alkohol och konsumtion. Besök gärna www.svl.se.