Importen av smuggelsprit på rekordnivåer inför jul och Lucia

- Gränshandeln har ökat med dryga 22 procent under 2008

En helt färsk kartläggning från Sprit- och vinleverantörsföreningen, SVL, visar att gränshandeln med alkohol ligger på den högsta nivån någonsin. De tre första kvartalen 2008 ökade försäljningen vid gränshandelsbutikerna med 22,1 procent jämfört med samma period förra året. Motsvarande försäljningsökning på Systembolaget var endast 2,8 procent. Den ökande införseln leder till illegal vidareförsäljning och gör alkoholen lättillgänglig för ungdomarna inför exempelvis Luciahelgen.

Varje kvartal tar SVL fram ett så kallat gränshandelsindex som mäter alkoholförsäljningen vid gränshandelsbutikerna i Tyskland. Indexet visar att försäljningen har ökat med drygt 22 procent under de tre första kvartalen 2008.

- Den explosionsartade ökningen får konsekvenser som omfattande smuggling och langning. Det slår hårdast mot de grupper som svensk alkoholpolitik ska skydda, det vill säga storkonsumenter och ungdomar. Ett bedrövligt exempel på detta är när polisen berättar hur vanligt det blivit att unga tjejer säljer sex i utbyte mot sprit till så kallade "spritgubbar", säger Erika Nylander, VD på SVL.

Utöver gränshandelsindexet för Q3 presenterar SVL i dag också del 2 av rapporten Spritpyramiden. Den innehåller intervjuer med en rad personer med insikt i både den ökande gränshandeln och den illegala vidareförsäljningen. Rapporten och intervjuerna med bland annat Tullverket ger en ny bild av hur införseln av smuggelsprit ser ut.

- Jag har sett en hel dubbeldäckad buss där underdelen var fylld med alkohol och det fanns flaskor i varje litet skrymsle. Även ett släp kopplat till bussen var fullastat. Ett tjugotal passagerare satt i övre delen. Chauffören har ett litet kryputrymme som han kan ligga och sova i, även det var fullt. På sätena stod öl-, sprit- och vinkartonger i travar och det här hävdade de var för eget bruk, säger Karl Gunnheden på Tullverket, i en intervju hämtad från Spritpyramiden del 2.

- Vi vill visa att gränshandeln ökar och därmed även den illegala vidareförsäljningen där det inte finns någon kontroll över vem som köper eller konsumerar alkoholen. Signalerna vi får i kontakter med bland annat ungdomar, Farsor & Morsor på Stan och Maria Ungdom är att smugglingen och langningen dessutom blir mer och mer organiserad. Dessa problem måste nu börja tas på riktigt stort allvar, säger Erika Nylander.

Fakta om gränshandeln:

• Gränshandeln ökade med 22,1 procent under de tre första kvartalen 2008 jämfört med samma period 2007.
  • Systembolagets totala försäljning ökade bara med 2,8 procent under samma period.
  • Systembolagets försäljning av starksprit minskade med 1,4 procent under samma period.
  • Tendensen för gränshandeln är att ökningstakten accelererat det tredje kvartalet då tillväxttakten för de två första kvartalen år 2008 var 14,2 procent.
  • Enligt siffror från SoRAD så har Systembolaget en marknadsandel i Sverige på endast 54 procent av all alkoholförsäljning samt endast 30 procent av försäljningen av starksprit.
  • De varumärken som omfattas av SVLs undersökning är stora och kända såväl på Systembolaget som i gränshandeln. Varumärkena är: Smirnoff Red, Koskenkorva, Gordon´s, Baileys Original, Absolut Vodka, The Famous Grouse, Chivas Regal, Ballentines, Beefeater, Martell Cognac, Skåne och OP Andersson.

Rapporten "Spritpyramiden" del 1 och del 2 finns tillgängliga i sin helhet på SVLs webbsida:

www.spritochvinleverantorerna.se

För mer information, kontakta:

Erika Nylander, VD för SVL

erika.nylander@li.se

Om Sprit- och vinleverantörsföreningen, SVL:

SVL, är en branschorganisation för svenska importörer och tillverkare av sprit och vin. SVL bildades 1998 och består av medlemsföretag som representerar över 80 procent av den legala vinmarknaden och 97 procent av den legala spritmarknaden i Sverige. SVL är medlemsföretagens språkrör i gemensamma frågor, som till exempel frågor som rör alkoholpolitiken samt relationerna mellan Systembolaget och medlemsföretagen. SVL arbetar aktivt med en sund dryckeskultur och hur medlemmarnas produkter konsumeras.