Kommer regeringen fatta den utsträckta handen?

Centerpartisten Per Åsling och finansminister Magdalena Andersson möttes igår i en interpellationsdebatt. Åsling krävde svar på frågan när en införselutredning kring alkoholsmuggling och dess konsekvenser kunde komma igång. Om behovet av detta enades såväl centerpartister som sossar så sent som i somras när bl a nuvarande justitieminister Morgan Johansson sade till tidningen Web-finanser att en utredning borde tillsättas snarast efter valet i september.

Gårdagens interpellationsdebatt bjöd dock på en deja-vu-upplevelse. Märkligt, men det verkar faktiskt som om man förvandlas till en struts i samma ögonblick man blir minister. Sticker huvudet i sanden och problemen finns inte längre. Finansministern svarade tyvärr inte på Åslings fråga utan hänvisade till det jobb som görs inom ANDT-planen, precis som sin företrädare. Åsling avslutade ändå med att sträcka fram handen i något som man får förmoda var en invit till samverkan och samförstånd.

Turligt nog tycks det råda konsensus kring att alkoholsmuggling är ett problem och att det främst drabbar ungdomar. Det råder också konsensus kring behovet av att slå vakt kring Systembolagets legitimitet och ensamrätt till försäljning. Med detta som grundplåt borde det inte vara svårt för regeringen att fatta den utsträckta handen och inleda ett arbete mot alkoholsmuggling. Först steget måste vara att kartlägga dess volym, form och konsekvenser. Låt oss äntligen komma till skott med en översyn! En fortsatt tillväxt av smuggling och illegal vidareförsäljning är det största hotet mot den svenska folkhälsan och det monopol vi säger oss vilja värna!

Kategorier

Sprit & Vinleverantörsföreningen, SVL, är en branschorganisation för svenska importörer och tillverkare av sprit och vin.
SVL bildades 1998 och består av medlemsföretag som representerar över 90 % av den legala vin- och spritmarknaden i Sverige. SVL:s medlemsföretag säljer sina produkter till Systembolaget och företag som har serveringstillstånd.
SVL är medlemsföretagens språkrör i gemensamma frågor, exempelvis alkoholpolitik samt relationerna till Systembolaget. SVL har även under flera år arbetat aktivt med frågor knutna till en sund dryckeskultur och hur medlemmarnas produkter konsumeras