Oroväckande nyheter från Systembolaget

- Systembolagets försäljningsstatistik för 2007, som presenteras idag, bekräftar tyvärr den bild som vi i branschen har, att illegal och organiserad försäljning av alkohol står fortsatt stark, säger Erika Nylander, VD för Sprit och Vinleverantörsföreningen.

- Den totala försäljningsökning som Systembolaget uppvisar motsvarar bara den ökning som detaljhandeln generellt uppvisat under året. Det går därför inte att dra slutsatsen att Systembolaget tar några som helst marknadsandelar från andra försäljningskanaler såsom organiserad smuggling, internethandel och resandeinförsel.

- Detta faktum bekräftas när vi granskar utvecklingen av några större spritmärken med hjälp av producenter. Vi ser då att deras försäljningsökning till gränshandeln i många fall är mer än dubbelt så stor än den till Systembolaget är.

En flaska vodka kostar mer än tre gånger så mycket i Sverige som i Estland. Att tro att vi kan få kontroll över försäljning och tillgängligheten för utsatta grupper utan att bland annat sänka Sveriges höga spritskatter är mot den bakgrunden minst sagt naivt, avslutar Erika Nylander, VD för Sprit och Vinleverantörsföreningen.

+++

SVL:s medlemmar representerar 97 procent av den sprit och nästan lika mycket av det vin som säljs lagligt i Sverige. För mer information, kontakta SVL:s VD Erika Nylander, 0706-12 76 25.