Sprit & Vinleverantörsföreningen: Stärk monopolet genom sänkt alkoholskatt

Med start idag och fyra veckor framåt kommer SVL publicera ett antal inlägg i sociala medier för att uppmärksamma problematiken med hög alkoholskatt. Syftet är att göra politiska beslutsfattare medvetna om de negativa konsekvenser som en höjd alkoholskatt får.

– När regeringen föreslog en höjning av alkoholskatten till 2023 ansåg vi att det var nödvändigt att få till en nyanserad debatt om alkoholskatten. Med denna insats vill vi belysa problematiken med att hög skatt framförallt driver försäljning av alkohol ut ur Sverige och till mer okontrollerade kanaler, säger Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Syftet med insatsen, som kommer pågå fram till slutet av mars, är inte minst att uppmärksamma politiska beslutsfattare om de negativa konsekvenser som en höjd alkoholskatt får.

– När politiska insatser som höjd alkoholskatt underminerar det svenska detaljhandelsmonopolet måste det gå att föra en debatt om det. Genom att sänka alkoholskatten kan vi flytta försäljningen som idag sker utanför våra gränser tillbaka till Sverige. Det både ökar statens skatteintäkter och förbättrar folkhälsan, säger Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Här hittar du inläggen som kommer att publiceras: Sprit & Vinleverantörsföreningen (vimeo.com)

Kategorier

Sprit & Vinleverantörsföreningen, SVL, är en branschorganisation för svenska importörer och tillverkare av sprit och vin. Föreningen består av ett femtiotal medlemmar som säljer sina produkter till Systembolaget – som tillsammans utgör över 90 procent av det fasta sortimentet – och företag med serveringstillstånd. Vi verkar för en samtida alkoholpolitik, hållbara affärsvillkor för branschen och sunda attityder till alkohol och konsumtion. Besök gärna www.svl.se