Sprit- & Vinleverantörsföreningen (SVL) kommenterar regeringens utredning

Igår presenterade regeringen en utredning som berör marknadsföring av alkoholhaltiga drycker samt tillsyn av e-handel med alkohol. När det gäller marknadsföring är det ur alkoholbranschens perspektiv mycket positivt att utredningen lyfter fram självreglering som ett viktigt och väl fungerande instrument för kontroll av efterlevnad. Den svenska näringen har under många år utvecklat ett framgångsrikt system för självreglering som innefattar både utbildning och kontroll genom den så kallade Alkoholgranskningsmannen (AGM). Med AGM vill branschen visa att man både vill och kan ta ansvar för att hålla en hög etisk nivå i all form av marknadsföring. Det är också positivt att utredningen landar i slutsatsen att det inte krävs mer reglering av marknadsföring. Det regelverk som existerar är fullt tillräckligt. Däremot finns anledning att diskutera tillsynen och sanktionerna för de fåtal aktörer som inte sköter sig. Vad gäller den framväxande e-handeln vill SVL instämma med de röster som menar att privatimport via e-handeln på sikt kan komma att utmana det svenska monopolet. Vi stödjer en kontrollerad försäljning och ser att Systembolaget fyller en viktig funktion. Det är av yttersta vikt att Systembolaget behåller, och helst ökar sin marknadsandel i framtiden. Det gäller även från införseln och smuggling, som sett till volymer i dagsläget utgör en betydligt större utmaning för den svenska alkoholpolitiken.

Kategorier

Sprit & Vinleverantörsföreningen, SVL, är en branschorganisation för svenska importörer och tillverkare av sprit och vin.
SVL bildades 1998 och består av medlemsföretag som representerar över 90 % av den legala vin- och spritmarknaden i Sverige. SVL:s medlemsföretag säljer sina produkter till Systembolaget och företag som har serveringstillstånd.
SVL är medlemsföretagens språkrör i gemensamma frågor, exempelvis alkoholpolitik samt relationerna till Systembolaget. SVL har även under flera år arbetat aktivt med frågor knutna till en sund dryckeskultur och hur medlemmarnas produkter konsumeras