SVL välkomnar direktiv om gårdsförsäljning

Regeringen har givit en särskild utredare i uppdrag att utreda om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker kan införas och hur det i så fall ska kunna införas. Sprit & Vinleverantörsföreningen välkomnar utredningen.

Frågan om gårdsförsäljning har debatterats flitigt i flera år. En central del av utredningen är att göra en EU-rättslig analys och föreslå om och i sådant fall hur gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker kan införas i hela landet under förutsättning att detaljhandelsmonopolet säkras. SVL:s förhoppning är att utredningen ska skapa klarhet i denna fråga som trots två tidigare utredningar fortfarande är omstridd.

– SVL värnar den kontrollerade försäljningen av alkohol och Systembolagets detaljhandelsmonopol. Vi tycker att det är viktigt att detaljhandelsmonopolet får utvecklas på ett sätt som gör att det fortsätter att vara attraktivt och relevant som inköpskanal för konsumenter och distributionskanal för dryckesbranschen. I ljuset av detta välkomnar SVL utredningen om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker och ser fram emot att samarbeta med utredaren Elisabeth Nilsson och hennes medarbetare, säger Anna De Geer, vd för SVL.

SVL företräder en majoritet av all den legala och kontrollerade försäljning av vin och sprit som sker i Sverige. Med över 40 medlemmar, stora som små, representerar branschföreningen ett brett spektrum av producenter och importörer av vin och sprit.

– Att värna goda affärsvillkor för branschen i sin helhet är centralt, varför konkurrensneutralitet och likabehandling, oavsett dryckens ursprung, är avgörande för en bra utredning. Vi räknar med att detta, liksom värnandet av detaljhandelsmonopolet, ska utgöra utgångspunkter för utredningens arbete, säger Anna De Geer.

SVL avser att ta ställning till utredningens förslag när detta presenteras.

För mer information, vänligen kontakta:

Anna De Geer
Vd, Sprit och Vinleverantörsföreningen
anna.degeer@svl.se

Sprit & Vinleverantörsföreningen, SVL, är en branschorganisation för svenska importörer och tillverkare av sprit och vin. Föreningen består av ett femtiotal medlemmar som säljer sina produkter till Systembolaget – som tillsammans utgör över 90 procent av det fasta sortimentet – och företag med serveringstillstånd. Vi verkar för en samtida alkoholpolitik, hållbara affärsvillkor för branschen och sunda attityder till alkohol och konsumtion. Besök gärna www.svl.se