SVL välkomnar krav på utredning av alkoholsmugglingen

Idag meddelas att ett antal riksdagsledamöter från centerpartiet vänt sig till regeringen med en skrivelse om att den snarast bör tillsätta en utredning av den illegala handeln med alkohol. Sprit & Vinleverantörsföreningen SVL välkomnar ledamöternas begäran om en översyn som också tar fasta på den organiserade införseln av alkohol och hur den riktas mot ungdomar.

-  Att ledamöter nu tar initiativ till att frågan om spritsmugglingen utreds är en oerhört glädjande signal, menar Erika Nylander. SVL har under en längre tid försökt att få gehör från beslutsfattarnas sida om att bristen på kontroll över hur alkoholdrycker förs in i landet och olagligt hanteras av kriminella inte enbart är ett problem för alkoholnäringen, utan även för samhället i sig, säger Erika Nylander.

-  Den illegala handeln med sprit är mycket omfattande och måste ses som ett tilltagande samhällsproblem, säger Erika Nylander, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen. Genom att den under flera år vuxit och blivit alltmer välorganiserad samtidigt som den tycks riktas mot utsatta grupper handlar det inte bara om en alkoholpolitik som gradvis har kommit att undergrävas. Alkoholsmugglingen har etablerat sig som en rättsordningsfråga, säger Erika Nylander. Att nu företrädare för alliansen tar detta steg är ett tecken på att politikerna nu har insett allvaret i situationen, avslutar Erika Nylander.

För kontakt: 08-756 56 25

Sprit & Vinleverantörsföreningen, SVL, är en branschorganisation för svenska importörer och tillverkare av sprit och vin.
SVL bildades 1998 och består av medlemsföretag som representerar över 90 % av den legala vin- och spritmarknaden i Sverige. SVL:s medlemsföretag säljer sina produkter till Systembolaget och företag som har serveringstillstånd.
SVL är medlemsföretagens språkrör i gemensamma frågor, exempelvis alkoholpolitik samt relationerna till Systembolaget. SVL har även under flera år arbetat aktivt med frågor knutna till en sund dryckeskultur och hur medlemmarnas produkter konsumeras