Välkommen granskning av spritsmugglingen!

Tullverkets GD Karin Starrin sade i fredagens Eko-sändningar att tullen nu efterlyser en ny genomlysning av hur den olagliga importen av alkohol egentligen ser ut. Detta välkomnas av Sprit- och Vinleverantörsföreningen, SVL:

- Självklart är det välkommet att fler röster protesterar mot uppgifterna att gränshandeln och den illegala vidareförsäljningen minskar. Enligt Sorad på Stockholms univeristet minskar smugglingen - en bild de är ganska ensamma om, konstaterar Erika Nylander, VD för SVL.

SVL publicerar årligen ett index över hur försäljningen av ett antal välkända och på Systembolaget sålda spritmärken utvecklas i gränshandelsbutikerna i norra Tyskland. Detta index visar tydligt att gränshandeln fortsätter att öka.

- Vi värnar utgångspunkten för den svenska alkoholpolitiken och Systembolagets fortsatta monopol, säger Erika Nylander. Problemet är att den svenska debatten i stor utsträckning "tänkt bort" smugglingen när politiken utformats. Det har gett avskyvärda effekter som ungdomsfylleri och organiserad brottslighet, vilket framgår av den rapport vi publicerade i slutet av oktober. SVL ser fram emot att, tillsammans med bland annat tullen, bryggarna och politikerna, genomlysa frågan från alla synvinklar.

SVL:s rapport Spritpyramiden finns att läsa i sin helhet på www.spritochvinleverantorerna.se

För med information kontakta: Erika Nylander, 08-762 7625