Bild av Jonas Lindström.

​Aktivism, Pride, Vodka och Konst ur Elisabeth Ohlsons perspektiv.

- Kamp är inget man köper, man kan inte betala eller köpa frigörelse. Den måsta komma av egen tid, av egen kraft, säger Elisabeth Ohlson i en del av utställningstexten.

Höstens konstutställning på Spritmuseum tar oss tillbaka till 80- och 90-talen i New York, till en era som inleddes i en anda av nyfunnen öppenhet till dess att AIDS-epidemin började släcka unga liv i tusental, med en sällan skådad backlash som följd. Men vi möter även styrkan i HBTQI+ rörelsens motreaktion.

Fotografen Elisabeth Ohlson, inbjuden som gästkurator, återger sin personliga ingång till 1980-talet, en tid då hon formades till den konstnär och HBTQI-aktivist hon är idag. Hon har valt verk ur Absolut Art Collection; en gränslös, bred och motsägelsefull konstsamling med installationer, filmer, målningar, bonader, kitsch, traditionell folkkonst, okända och erkända, provocerande och medgörliga konstverk. Spänningen mellan de olika konstnärernas personliga förhållningssätt till beställaren Absolut Vodkas enda krav - placerandet av flaskan i en central position - får här ytterligare en dimension när den kopplas till teman som hiv och aids, gatukonst, aktivism och relationer i sexualitetens fotspår.

- Det betydde något när Absolut Vodka från Sverige skapade världsomspännande kampanjer som lyfte fram, konstnärer som var mer eller mindre öppet homo- och bisexuella. Deras reklamkampanjer innebar en viktig signal om att vi fick finnas i det offentliga rummet. Vi lyftes fram som en tongivande målgrupp, berättar Elisabeth Ohlson.

I utställningen återges Elisabeths personliga berättelser tillsammans med citat från konstnärer som använde konsten som en plattform för politisk kamp.

- Elisabeth Ohlsons personliga berättelser ger besökaren en unik inblick i denna omvälvande tid, berättar Mia Sundberg, konstintendent på Spritmuseum. Flera konstnärer från Absolut Art Collection, t ex Andy Warhol, Annie Leibovitz och Keith Haring, vars konst är signifikativ för tiden, visas tillsammans med några av Elisabeths egna fotografier. Konsten speglar på flera sätt Elisabeths minnen från den här omvälvande tiden.

Elisabeth har valt att visa två fotografier av Tommy, en av hennes unga vänner som avled på Södersjukhusets avdelning för AIDS-sjuka. Hon visar även ett fotografi i stort format taget 2018, som skildrar polisvåld mot HTBQI-personer världen över. Det här fotot visas för första gången och har nu fått titeln “The Party is Over”.

- Behovet av att lyfta smärta, sorg och utsatthet, det som förenar en lång historia av queert liv genom politik, konst och litteratur, växer, skriver journalisten och författaren Anna-Maria Sörberg i utställningens omfattande huvudtext.

Anna-Maria Sörbergs historiska återblickar följer ett flertal centrala teman och får här ta ovanligt mycket plats - den upptar en hel vägg. Den lätt kaotiska festlokaldekor som med chockrosa matta, glitterridå och svävande sjalar är skapad av scenografen Chrisander Brun. Den adderar ytterligare ett lager av djup och förstärker känslan av den här omvälvande tiden. För den grafiska inramningen av utställningen står art director och formgivare Karl Stefan Andersson. Franz Edvard Cedrins står för det musik- och ljudverk som spelas kontinuerligt i konsthallen.

Absolut Art Collection

Absolut Art Collection kom till parallellt med ett skede av HBTQI-historien som kan beskrivas som ett paradigmskifte i delar av Europa och USA. Den tid som omgärdar samlingens inledande verk av Andy Warhol från 1985 var omvälvande. Sammanfallande med AIDS-paniken, insikten om hur den skulle komma att påverka en hel värld, skapade stark närvaro och en kreativ våg. Den bokstavliga erfarenheten av att leva med döden runt hörnet gav utrymme för en klubbkultur där konst, sex, och energi utgjorde självklara komponenter som fick stark påverkan på många av västvärldens storstäder som New York, London, Paris liksom Stockholm.

Varumärket Absolut Vodka, skapades av Vin & Sprit AB som en exportprodukt för den amerikanska marknaden och lanserades 1979. Många av de som omfamnade produkten var unga kreatörer och konstnärer som hade sökt sig från hela USA till New York för att nå framgång i sina yrken men också för att kunna leva öppet med en icke-normativ sexualitet. Många var unga, partysugna och sökte gemenskap.

Utställningen är nu öppen och visas till våren 2021.

För frågor kring samlingen, vänligen kontakta:
Mia Sundberg, konstintendent
mia.sundberg@spritmuseum.se

För pressfrågor och intervjuer, vänligen kontakta:
Matilda Ivarsson, kommunikationsansvarig
matilda.ivarsson@spritmuseum.se

Regioner

Spritmuseum, beläget mellan ett vrak och ett nöjesfält, bjuder besökaren på en oförglömlig resa. Från lust till lidande, från parkbänk till cocktailparty. Sällan skänker en eftermiddag i alkoholens tecken så många kloka insikter.

Hanna Elmberg

Presskontakt PR-ansvarig

Välkommen till Spritmuseum

Museum, konsthall, provningsrum, mötesplats, bar, restaurang, uteservering och butik. Välkomna till Spritmuseum i Galärskjulen på Djurgården i Stockholm.

Spritmuseum & Absolut Art Collection
Djurgårdsstrand 9