Gå direkt till innehåll
Markus Shimitzu bor och verkar i Berlin där han driver sitt företag Mimi ferments där experimenterar han med Koji och dess olika användningsområden.

Koji-mästaren Markus Shimitzu gästspelar på Spritmuseum

Torsdagen den 17 oktober gästas Spritmuseum av Koji-mästaren Markus Shimitzu.

Torsdagen den 17 oktober anordnar Spritmuseums restaurang två exceptionella händelser.

Restaurangen kommer att gästas av Markus Shimitzu från Mimi Ferments i Berlin. Markus har sedan ett antal år experimenterat och tillverkat Koji- baserade produkter. År 2017 startade han sin egen tillverkning i större (om än liten) skala och listan på restauranger som använder hans produkter är lång….

Med start på förmiddagen anordnas en Workshop där besökarna  får tillfälle att se, lära och även hands on använda sig av koji. Kursen är ca 5 timmar lång inkluderat lunchpaus i restaurangen. Workshopen kommer att hållas på engelska.

På kvällen blir det middag i restaurangen. Kockarna har tagit fram tio rätter av varierande storlek vilka har Markus produkter som gemensam nämnare.

Middag
Middagen kommer att bestå i 10 större och mindre serveringar med 5 utvalda drycker
Pris för menyn 980 kr och för dryckespaketet 680 kr.

Workshop
Workshopen som hålls på engelska är från 10:00 till 15:00 med paus för gemensam lunch i restaurangen
Pris för workshop inklusive lunch (ex ev dryck..) 900 kr inkl moms. Till workshopen finns endast ett begränsat antal platser.

För bokning: https://spritmuseum.se/restaurangen/boka-bord/

Här är en text om workshopen på engelska:
What is koji? Koji is a little mould that can transform any organic material. There would be no Japanese cuisine as we know it without koji: no soy sauce, no miso or sake. It can be used in traditional ways to make Japanese condiments or in creative processes to create surprising new flavors and textures. Find out more about the potential of Koji and make a Shio Koji paste to take home and start your own culinary experiments.

In this workshop you will make a Shio Koji paste to take home and start your own culinary experiments -use to cook, marinate or ferment at home. You will sample artisanal miso and soy sauce, both traditional and experimental ones, as well as koji fermented pickles.

För mer information kontakta Petter Nilsson. petter.nilsson@spritmuseum.se

Regioner

Spritmuseum, beläget mellan ett vrak och ett nöjesfält, bjuder besökaren på en oförglömlig resa. Från lust till lidande, från parkbänk till cocktailparty. Sällan skänker en eftermiddag i alkoholens tecken så många kloka insikter.

Hanna Elmberg

Presskontakt PR-ansvarig

Välkommen till Spritmuseum

Museum, konsthall, provningsrum, mötesplats, bar, restaurang, uteservering och butik. Välkomna till Spritmuseum i Galärskjulen på Djurgården i Stockholm.

Spritmuseum & Absolut Art Collection
Djurgårdsstrand 9