Gå direkt till innehåll
Omkring 190 000 pensionärer får nu besked om årets nya månadsbelopp som betalas ut från SPV.

Nytt år och nya belopp från SPV – 190 000 pensionärer får utbetalningsbesked

Nu får drygt 190 000 pensionärer besked om sin pension från SPV. Nytt år betyder ju också nya månadsbelopp i utbetalning.

I samband med årets första utbetalning får även våra pensionärer besked om sina nya månadsbelopp för den förmånsbestämda delen av tjänstepensionen. Vi har nämligen räknat upp den utifrån årets nya prisbasbelopp som har ökat med 1,47 procent.

De allra flesta som har tagit ut sin förmånsbestämda del från 65 år eller senare har en livslång utbetalning. De fick under 2021 i genomsnitt 2 133 kronor i månaden före skatt från den förmånsbestämda delen. Ett nytt genomsnittligt månadsbelopp blir nu 2 164 kronor. Summorna anger medianvärdet.

Förutom den förmånsbestämda delen har många även utbetalningar från upp till två andra delar – den valbara delen och Kåpan Tjänste. De delarna är premiebestämda.

Utbetalningen görs den 18-19 januari och i samband med det skickas även utbetalningsbeskedet ut. De nya månadsbeloppen finns även tillgängliga under Mina sidor på spv.se sedan i början av januari.

Olof Lundvall

Carolina Frankson

Presskontakt Presskommunikatör 060-18 69 08

Om SPV

Statens tjänstepensionsverk (SPV) är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi ansvarar för att administrera tjänstepensionen från statlig anställning för över 1 100 000 kunder – både statligt anställda, tidigare anställda och pensionärer. Vi hanterar dessutom pensionsuppgifter från omkring 250 myndigheter och vissa bolag som har statliga avtal.

I vårt uppdrag ingår också att räkna ut pensionspremier och att leverera prognoser och statistik till regeringen.

Vi är en myndighet som vill göra tjänstepension enkelt. Vårt fokus är våra kunder, handlingskraft och nytänkande.
Och våra två stora mål är: Att ha nöjda och trygga kunder samt att vara hållbara och effektiva.

Vi finns i Sundsvall och är cirka 250 medarbetare.

Statens tjänstepensionsverk, SPV
Jägargatan 1