Särskild uppmaning i årets årsbesked från SPV – glöm inte din tjänstepension

Särskild uppmaning i årets årsbesked från SPV – glöm inte din tjänstepension

Nu landar årsbeskedet om tjänstepensionen hos SPV:s kunder. I år skickar vi dessutom en speciell uppmaning till omkring 7 000 personer – glöm inte bort att du har pengar hos oss som du kan ta ut.

Varje år skickar vi vid den här tiden ut ett årsbesked till drygt 630 000 kunder. Vi uppmanar dem att titta till tjänstepensionen från statlig anställning och se hur mycket pengar de hittills har tjänat in. En viktig fråga för många kunder är också att få koll på hela sin pension, inte bara tjänstepensionen. Därför lyfter vi också fram den möjligheten – att de får just en sådan prognos för hela pensionen när de loggar in på spv.se.

I år passar vi dessutom på att göra en liten speciell upplysning till omkring 7 000 kunder. Det är personer som är 67 år eller äldre, som har slutat att jobba statligt, men som inte har tagit ut sin tjänstepension som finns hos oss.

– Vi påminner helt enkelt om att de har pengar hos oss som väntar. Det kan vara så att man inte är medveten om pengarna eller att man har glömt bort att ansöka om dem. För många kan dessa summor vara ett välbehövligt tillskott till ekonomin, säger Christina Lindh, kommunikatör på SPV.

Kontaktperson:

Christina Lindh, kommunikationsstrateg SPV
christina.lindh@spv.se

Regioner

Statens tjänstepensionsverk (SPV) är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi ansvarar för att administrera tjänstepensionen från statlig anställning för över 1 100 000 kunder – både statligt anställda, tidigare anställda och pensionärer. Vi hanterar dessutom pensionsuppgifter från omkring 250 myndigheter och vissa bolag som har statliga avtal. Vi finns i Sundsvall och är cirka 250 medarbetare.

Olof Lundvall

Carolina Frankson

Presskontakt Presskommunikatör 060-18 69 08

Om SPV

I vårt uppdrag ingår också att räkna ut pensionspremier och att leverera prognoser och statistik till regeringen.

Vi är en myndighet som vill göra tjänstepension enkelt. Vårt fokus är våra kunder, handlingskraft och nytänkande.
Och våra två stora mål är: Att ha nöjda och trygga kunder samt att vara hållbara och effektiva.

Vi finns i Sundsvall och är cirka 250 medarbetare.

Statens tjänstepensionsverk, SPV
Jägargatan 1