SPV blickar mot 2072 – presenterar nya 50-åriga prognoser

SPV blickar mot 2072 – presenterar nya 50-åriga prognoser

Hur ser SPV:s pensionsutbetalningar, arbetsgivarnas premier och statens pensionsskuld ut fram till år 2072? Det ska SPV redovisa i en ny 50-årig prognos till Finansdepartementet. Till det utökade uppdraget har både en unik prognosmodell och ett nytt it-stöd tagits fram.

SPV lämnar varje år så kallade beståndsprognoser till Finansdepartementet inom tre områden – SPV:s pensionsutbetalningar, intäkter för premier och statens pensionsskuld.

Prognoserna visar hur utvecklingen kommer att se ut framåt och är ett viktigt underlag till statsbudgeten. De pensioner och ersättningar SPV administrerar har nämligen en stor inverkan på statens budget. Under 2021 gjorde SPV till exempel drygt 4,4 miljoner utbetalningar på sammanlagt 16,3 miljarder kronor.

Ett utökat uppdrag

Nu har SPV fått ett utökat uppdrag inom området som innebär att myndigheten ska lämna prognoser som sträcker sig 50 år framåt i tiden.

– Tidigare har vi lämnat prognoser på fyra år och tio år. Nu kan vi blicka ännu längre fram. Genom den nya prognosmodellen som vi har tagit fram kan SPV också på ett ännu bättre sätt simulera olika scenarios och den ger oss även bättre analysmöjligheter, säger Annica Bylund, enhetschef på SPV.

Det kan till exempel handla om att analysera hur förändringar i avgångsmönster påverkar premieintäkter och utbetalningar. Vad händer om allt fler personer väljer att ta ut sin förmånsbestämda del tidigare än förut, eller hur blir scenariot om allt fler i stället går i pension senare?

Presenterades för Finansdepartementet

Tillsammans med den nya prognosmodellen har också ett nytt systemstöd som hanterar all data utvecklats.

Och den 2 juni presenterade SPV modellen samt utkast på den första 50-åriga prognosen för Finansdepartementet.

– Det har varit ett omfattande och ganska komplicerat uppdrag som kräver både djup expertkunskap inom pensionsområdet och systemutvecklingen av it-stödet. Vi känner oss stolta att vi nu har redovisat ett första utkast på 50-åriga prognoser och den nya prognosmodellen och över vilka möjligheter uppdraget skapar för statsförvaltningen framåt, säger Annica Bylund.

Den 1 september kommer den första kompletta 50-åriga prognosen att levereras till Finansdepartementet.

Regioner

Statens tjänstepensionsverk (SPV) är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi ansvarar för att administrera tjänstepensionen från statlig anställning för över 1 100 000 kunder – både statligt anställda, tidigare anställda och pensionärer. Vi hanterar dessutom pensionsuppgifter från omkring 250 myndigheter och vissa bolag som har statliga avtal. Vi finns i Sundsvall och är cirka 250 medarbetare.

Olof Lundvall

Carolina Frankson

Presskontakt Presskommunikatör 060-18 69 08

Om SPV

I vårt uppdrag ingår också att räkna ut pensionspremier och att leverera prognoser och statistik till regeringen.

Vi är en myndighet som vill göra tjänstepension enkelt. Vårt fokus är våra kunder, handlingskraft och nytänkande.
Och våra två stora mål är: Att ha nöjda och trygga kunder samt att vara hållbara och effektiva.

Vi finns i Sundsvall och är cirka 250 medarbetare.

Statens tjänstepensionsverk, SPV
Jägargatan 1