Pressmeddelande -

SSCO och Stockholms studentkårers bostadsbidragskampanjturné - Studentanpassa bostadsbidraget nu!

Bostadsbidragets regler missgynnar studenter dels för att det är näst intill omöjligt för en student att beräkna sin inkomst ett helt år framåt och dels för att studenter över 29 år som inte har barn står helt utanför bidragssystemet. Detta tycker Stockholms studentkårer är orimligt. Nu går man samman i en kampanjturné för ett studentanpassat bostadsbidrag. Från och med i morgon, tisdag, till torsdag denna vecka kommer representanter från Stockholms studentkårer och SSCO finnas på plats på Stockholms största lärosäten för att uppmärksamma bostadsbidraget och visa på vilka förändringar som krävs. Förutom en utställning kan studenterna prata med sina kårföreträdare och tävla om ett tält - en kreativ bostadslösning för den som inte har råd att betala hyran i sommar. Detta är reglerna som diskriminerar studenter: * Endast personer mellan 18 och 29 år utan barn samt barnfamiljer kan få bostadsbidrag. Många studenter hamnar därför utanför bidragssystemet. * Ansökan om bostadsbidrag görs för ett år i taget. Den som uppskattar sin kommande inkomst för lågt blir återbetalningsskyldig. Studenter som sommarjobbar och ev. har extrajobb kan sällan beräkna sin inkomst så långt i förväg. * Om man tjänar mer än 41 000 kronor per år reduceras bidraget. 80 procent av studiebidraget räknas som inkomst. Detta innebär att en student bara kan tjäna ca 22 000 kronor på ett år (sommarjobb och extrajobb) innan bidraget reduceras. Turnéschema: Lärarhögskolan – tisdag 30 maj, 11.00-13.00 Södertörns högskola – onsdag 31 maj, 11.00-13.00 Karolinska institutet (Solna) – torsdag 1 juni, 11.00-13.00 Frågor besvaras av: Oskar Reimer, ordförande SSCO, tfn 08-674 76 62, 0708-99 77 15, e-post ordf@ssco.se Sofia Jonsson, vice ordförande SSCO, tfn 08-674 76 62, 0708-99 77 14, e-post vordf@ssco.se Stockholms Studentkårers Centralorganisation (SSCO) bildades 1896 och är en samarbetsorganisation för student- och elevkårer i Stockholms län. SSCO har idag 53 medlemskårer som tillsammans organiserar nästan 80 000 studenter. SSCO, Box 5903, 114 89 Stockholm, tfn. 08-674 76 60, fax. 08-674 76 70