Ökat intresse för socialt entreprenörskap märks bland studenter

På Stockholm School of Entrepreneurship (SSES) har intresset för socialt entreprenörskap ökat markant bland studenterna det senaste året. Inför SSES årliga event Start-up Day arrangerades därför en tävling i samarbete med SU Innovation där deltagarna fått ansöka om att presentera sin sociala innovation inför en jury bestående av erfarna sociala entreprenörer. På lördag utses vinnaren på Start-up Day.

I juryn sitter tre sociala entreprenörer: Stefan Krook, GoodCause, Soledad Piñero Misa, Retoy, Amir Sajadi, Hjärna.Hjärta.Cash. och David Lundborg som är affärsrådgivare på SU Innovation.

Stefan Krook, GoodCause, blev positivt överraskad av tävlingensbidragen:

- Så många fantastiska bidrag hade inte funnits för 10 år sedan och blir i sig ett bevis på att studenter tänker mer och mer på socialt entreprenörskap som en möjlig karriärsväg.

På SU Innovation har man också märkt av det ökande intresset för socialt entreprenörskap och öppnar därför en ny inkubator i maj som enbart fokuserar på att hjälpa personer att förverkliga sociala innovationer. Den som presenterar den bästa sociala innovationen på lördag vinner en plats i inkubatorn.

Vinnaren får också 75 000 kr från SSES som får användas till valideringsaktiviter.

På SSES kommer satsningarna på socialt entreprenörskap att fortsätta efter lördagens tävling och märkas ännu mer till hösten. Rasmus Rahm, Utbildningschef på SSES berättar:

"Intresset för socialt entreprenörskap har formligen exploderat bland våra studenter det senaste året. Som ett svar på det har vi tillsammans med andra aktörer och experter inlett en utökad satsning på ämnet, vilket kommer att märkas redan i höstens utbud av kurser och aktiviteter".

RAPPORTERA: Press och media är välkomna att lyssna på finalisterna som presenterar sina sociala innovationer på Start-up Day mellan kl 11:10-12:20 på lördag på Debaser Medis. Anmäl er i förväg till marie.sundstrom@sses.se eller ackreditera er på plats.

De uttagna bidragen heter: PassionCloud, Grandma Sticks, Pamoja och Flexibil.