Svenskt studentföretag vann prestigefylld tävling i USA

Student Competitions från Stockholm School of Entrepreneurship (SSES) vann i helgen förstapris i en av USA's största affärsplanstävlingar, Venture Challenge. Student Competitions representerades av två av medgrundarna Gustav Borgefalk och Robert Lyngman, som tävlade mot studententreprenörer från de ledande universiteten i nordamerika så som Harvard och University of California, Berkeley.

I mer än 20 år har Venture Challenge varit en möjlighet för nästa generations företag att presentera sin affärsidé inför potentiella investerare bestående av Silicon Valley's framstående riskkapitalister, företagsledare och entreprenörer. För Student Competitions från SSES kom möjligheten att delta i precis rätt stund.

-  Kontakterna vi fick genom tävlingen kommer att ligga till grund för vår kommande USA-satsning, berättar Gustav Borgefalk från Student Competitions och fortsätter;

- Vår affärsidé går ut på att hjälpa företag att anordna tävlingar för studenter, för rekrytering, marknadsföring och innovation. För att kunna göra det på ett bra sätt tävlar vi själva så ofta vi kan. Det här var den första affärsplanstävlingen vi deltagit i med Student Competitions och det är såklart hur kul som helst att vinna!

SSES har tidigare år alltid lyckats komma långt i tävlingen och vid ett flertal tillfällen vunnit specialpriser så som Sustainablility Award som delats ut till den mest hållbara affärsidén, men detta är första gången som SSES lag vinner hela tävlingen.

Lagets coach, Dr Terrence Brown, KTH, som undervisar på SSES säger:

– Jag har länge pratat om "business model innovation" här på SSES och en av de främsta anledningarna till att Student Competitions dominerade i tävlingen var deras innovativa affärsmodell. Domarna hade aldrig sett något liknande och blev positivt överraskade. Vår seger i Venture Challenge bidrar definitivt till att bekräfta kvaliteten på våra studenter, vårt program, SSES och svenska startups.

Mikolaj Norek från SSES som var med under tävlingen berättar mer om stämningen när Student Competitions pitchade inför juryn.

- Under presentationen kände alla i rummet Gustavs och Roberts passion och kunskaper om deras affärsplan. Det blev tydligt att Student Competitions är inte bara ett case för dem, utan deras baby. Efter prisutdelningen sa en av tävlingsdomarna till mig "I slutändan är det den här äktheten och passionen som varje riskkapitalist egentligen är ute efter hos en entreprenör".

SSES-laget är nu direktkvalificerade till Venture Lab Investment Competitions, som är mer känt under namnet Moot Corp, världens mest prestigefyllda affärsplanstävling som går i maj i Texas, Austin.

Prissumman i Venture Challenge var $15 000.

För mer information, vänligen kontakta:

Gustav Borgefalk, Medgrundare, Student Competition AB, Tel: 070-5669170, E-post: gustav@studentcompetitions.com

Marie Sundström, External Relations Manager, SSES, Tel: 0734-035294, E-post: marie.sundstrom@sses.se