Ny utgåva 2012-12 av SSG Leveranskontrakt

Den 7 december i år lanserades en ny version av SSG Leveranskontrakt. Många nyheter kunde presenteras, om vilka du kan läsa nedan.

Tidigare utgåva av kontraktshandlingar är 2008-01 med vissa tillkommande justeringar 2010-01 (Ramavtal/Frame Contract) och 2010-07 (Kemikaliebestämmelser).

Samma men olika

Inriktningen för upphandling med SSGs kon­trakt är som tidigare att parterna ska komma överens om vilken funk­tion, prestanda och skick som ska leve­reras. Till dessa funktionsupphandlingar kopplas garantier.

Grundstrukturen för kontraktsdokumenten är oför­änd­­rad, så att kontraktsdokumenten om­fat­tar ett (1) in­ledande kontrakts­doku­ment med valfritt antal till­kom­mande bilagor. Det inledande dokumentet har, vid even­tuella oklarheter, högre prioritet än bilagorna.

De dokument som nu revi­derats är de som har ut­gåve­­nummer 2008‑01. Revideringen har utförts av kon­­traktskommittén vid SSG, som under tiden från före­gåen­de utgåva lagt ned omfattande tid på denna genom­gång. Kon­trakts­doku­ment­en erbjuds också fort­sätt­nings­vis för användning i Word och som PDF-filer.

Dokumenttexterna/villkoren är som tidigare till stor del skyddade mot förändring. Tillägg till och avvikel­ser från de fasta texterna, görs på därför avsedd plats; ofta i det inledande kon­traktet i samma klausul som tidigare (§15) eller i beställningsformuläret för SSG AllmBest 90‑12.

Dokumentskydd används fortsättningsvis också för att förenkla upphandlingarna och för parterna att vara förvissade om att kontraktsdokumenten ska vara de som SSG står bakom. Förutom förenkling spar det tid.

Parternas synpunkter på kontraktet

Som grund för revideringen har bland annat an­vänts vanligen förekommande önskemål om avvikelser från olika leverantörer.  Avvikel­serna har beaktats och in­arbet­ats om de är i linje med kontrakt­en, lands­obero­ende och har ansetts fylla en funktion för alla typer av upp­hand­­lingar. Tillkommande avvikelser kan som tidig­are också avtalas från fall till fall.

Handledning

Reviderade läsanvisningar Vinnande Vetande tas fram under 2013. Med kontraktsdokumenten följer en handledning på svenska och engelska, som praktiskt visar hur man installerar filer och fyller i kontrakts­handlingarna. Handledning finns på SSG-menyn efter installa­tion samt bland de filer som ingår i vår WordApp (PlugIn) för MS Word. Även PDF-filer finns fortsättningsvis med i leveransen.

Målsättning

Målsättning med det omfattande revideringsarbetet har varit att förenkla och modernisera. Villkor ska där det går, bara finnas på en plats i handlingarna och om möjligt inte upprepas. Det ”finstilta”, ska i möjligaste mån gå att hitta i de allmänna kontraksvillkoren (bilaga 1) respektive i AllmBest 90-12.

Språkligt har en stor insats gjorts på att modernisera. Föranstalta, hör till exempel inte längre till modern språkbruk och har fått ge vika för anvisa eller ordna med. Tvetydiga begrepp som bestrider och utgå har blivit betala eller erlägga.

Kontraktsbilagorna har justerats för att passa ihop med alla typer av kontrakt från SSG.

Checklistan saknas på bilageförteckningen!

Det har gjorts ett antal omdisponeringar, strykningar och tillägg. Checklistan, tidigare den sista bilagan av alla, har tagits bort som egen bilaga och är nu en underbilaga tillsammans med uppgifter som leverantörens anbud och beställarens egen tekniska specifikation.

En ny utbildningsbilaga för att förtydliga krav och förväntningar i anslutning till utbildning inför en provdrift. Många fler tillägg har gjorts och allt finns i det nyhetsdokument som distribueras tillsammans med de uppdaterade kontraktsdokumenten.

Dokumentation vid slutgodkännande

En ändring har tillkommit i både leveranskontrakt och i AllmBest 90-12, beträffande krav för godkännande av anläggning. Till sådan tidpunkt är ofta en slutlikvid kopplad. För godkännande krävs nu att godkänd slutdokumentation levererats.

Lägre tröskel att komma igång

De tidigare helt tomma bilagorna 2 och 3 har nu ett föreslaget innehåll redan från start. Som van användare kan det vara så att vissa av de föreslagna uppgifterna tas bort – eller så anammar man förslaget till uppdelning i ett antal olika rubriker och underrubriker.

Utbildningsbehov

De flesta företag som använder SSG leveranskontrakt låter genomföra utbildningar i samarbete med SSG, med ett till två års mellanrum. Det kan nu vara ett lämpligt tillfälle att passa på att få en ordentlig genomgång av kontraktets alla delar för beställararens inköp/projekt respektive leverantörens försäljning/projekt.