SSG Underhållskonferens delar med sig av erfarenheter till industrin

SSG Underhållskonferens delar med sig av erfarenheter till industrin

Den 27-28 maj arrangeras för tredje gången SSG Underhållskonferens på Nova Park Conference i Knivsta. Konferensen väntar ett brett deltagande från massa- och pappersindustrin men även från övrig svensk industri och andra intressenter. Med konferensen hoppas man kunna delge nyheter, information och erfarenheter inom underhållseffektivitet och benchmarking.

– Tanken är att deltagarna ska få ta del av det arbete och de erfarenheter som SSG och massa- och pappersindustrin har arbetat med de två senaste åren inom driftsäkerhet och underhållseffektivitet, säger Mats Karlsson, chef för tjänsteleverans på SSG.

SSG Underhållskonferens ger fullt fokus till driftsäkerhet och underhåll inom industrin och arrangeras på Nova Park Conference i Knivsta 27-28 maj. Konferensen har sin bakgrund i den kommitté för driftsäkerhet och effektivitet som SSG startade år 2011 och som ska vara ett stöd för utveckling av företagens underhållseffektivitet. Kommittén blev SSGs tionde och har sedan starten varit mycket aktiv i arbetet att ta fram ett verktyg för benchmarking av underhållsnyckeltal samt flera aktiviteter som skapar förutsättningar att kunna leverera in kvalitetssäkrat data. SSG Benchmark, en webbaserad benchmarkingtjänst, lanserades i juni 2013 som möjliggör jämförelser av nyckeltal mellan industrianläggningar på ett unikt sätt. För att förankra och förmedla kommitténs arbete vidare arrangeras nu SSG Underhållskonferens.

– Den röda tråden i konferensen är kommitténs arbete från standard till benchmark, säger Mats Karlsson på SSG. Det viktiga är att ständigt utveckla och förbättra sin underhållsverksamhet. Det ger i sin tur ger förutsättningar att kunna delta i benchmark och jämföra sig med andra industrianläggningar, fortsätter Mats Karlsson. Med konferensen hoppas vi kunna ge deltagarna inspiration och verktyg i sitt arbete.

Konferensen har temat ”Underhåll i ständig förbättring” och under två dagar kommer flera exempel på hur man förbättrar sitt underhåll att ges samt hur det ska mätas. Genom standarden SSG 2001, som är baserad på två europastandarder (SS-EN 15341 och SS-EN 13306) har kommittén tagit fram rekommendationer och anvisningar för hur man mäter gemensamt utvalda nyckeltal vid underhållsarbete.

– Kommittén har försökt skapa förutsättningar för att leverera in kvalitetssäkrat data, säger Mats Karlsson. Vi har utgått från standarder och successivt arbetat med ett flertal aktiviteter vilket tillsammans kan beskrivas som en branschgemensam plattform som ska säkerställa en kvalitativ jämförelse av nyckeltal.

Genom att alla mäter och definierar sina nyckeltal på samma sätt skapas en bra grund för att kunna synliggöra sina förbättringsområden, något som kommer att informeras om på SSG Underhållskonferens.

Bred representation

En bred representation från svensk industri kommer att närvara vid konferensen. Flera företag kommer att delge sina tankar och erfarenheter kring underhåll, driftsäkerhet och benchmarking. Konferensen har ett fullspäckat program med föreläsare från SCA, Holmen och Stora Enso och även från DynaMate, Volvo och Vattenfall. Konferensen är indelad i två olika dagar där den första dagen handlar om möjligheter och trender inom underhåll och dag två ger verktyg och inspiration för att kunna utveckla arbetet och ta det vidare. Under konferensen kommer också information om tjänsten SSG Benchmark att ges.

Läs mer om SSG Underhållskonferens här.