Anslutningsprocessen i SSG On site sker via workshops tillsammans med SSG.

Stort intresse för industriappen SSG On site

Industriappen SSG On site fortsätter sin framgångsrika resa. Hittills har över 6 000 personer laddat ner appen och 13 industrianläggningar använder SSG On site som källa för säkerhetsinformation.

– Detta är uppenbarligen något som industrin har saknat, det är ett jätteintresse, säger Markus Sjöholm, tjänsteägare på SSG.

Tidigare i år lanserades industriappen SSG On site, där industrianläggningar kan samla anläggningsspecifik information, så som säkerhetsinformation, kontakter, larmnummer, kartor och liknande som besökare enkelt kan ta del av. Appen blev snabbt en succé, och lovordades för sin enkelhet. Nyligen passerades över 6 000 nedladdningar, och 13 industrianläggningar i Sverige använder i dag SSG On site som sin källa för säkerhetsinformation. Ytterligare fem anläggningar är på gång att börja använda appen, och diskussioner förs med fler än 30 anläggningar i Sverige.

– Detta är uppenbarligen något som industrin har saknat, det är ett jätteintresse, säger Markus Sjöholm, tjänsteägare för SSG On site. Digital teknik gör att det aldrig har varit så här lätt att nå entreprenörer och besökare, och det vill många utnyttja.

Den smarta telefonens intåg i var människas hand har förändrat informationslandskapet.

– I dag har de flesta en smart mobiltelefon, så har anläggningarna helt nya möjligheter att kommunicera med sin målgrupp snabbare och enklare, säger Markus Sjöholm. Anläggningarnas arbete med att nå ut med viktig information blir mycket mer effektivt i och med att information bara behöver uppdateras på ett ställe, dessutom är den alltid aktuell.

Vältrimmad anslutningsprocess

Mycket arbete har lagts på att göra anslutningsprocessen för SSG On site kort. I dag arbetar en specifik resurs på SSG med att ansluta nya anläggningar. Arbetet görs i form av workshops där användarna får bekanta sig i det nya verktyget.

– Det är en kreativ och väldigt roligt process med ett stort mått av professionalism, säger Markus Sjöholm. Vi kör alltid med en färdig mall för att driva workshopen i med övningar och presentationer. Administratörerna på anläggningarna är alltid ivriga med att komma igång och är nyfikna. Som ett sista moment på workshopen får de nyutbildade administratörerna tillgång till sin anläggning i appen och administrationsverktyget. Då börjas arbetet med att strukturera deras information som ska vara tillgänglig för entreprenörer och besökare på anläggningen.

Digitaliseringsarbetet inom industrin, tror Markus är en faktor som driver på industrins entusiasm, men också säkerhetsarbetet.

– Man pratar mycket om digitalisering inom industrin idag, och många söker sätt att kunna bli mer digitala i sin verksamhet. Att få ut säkerhetsinformation genom en app är ett led i det arbetet, som dessutom frigör mycket andra resurser från dem. Men anläggningarna förstår också att det är ett bra verktyg för att nå ut med säkerhetsinformation, och på så sätt kan man skapa en säkrare arbetsmiljö.