Jonas Berggren slutar som VD efter tio framgångsrika år på SSG

Jonas Berggren slutar som VD efter tio framgångsrika år på SSG

Efter 13 år på SSG Standard Solutions Group AB, varav 10 år som VD, väljer nu Jonas Berggren att sluta och gå vidare till nya spännande uppdrag.

”Det har varit tio intensiva, utvecklande och spännande år med en fantastisk utveckling för SSG. Jag har levt med företaget varje dag och det känns nu lite som att lämna en del av min familj”, säger Jonas Berggren.

När Jonas Berggren lämnade posten som inköpschef på SCA Graphic Sundsvall för att bli ny affärsområdeschef för SSG Produktdatabas i oktober 2002, var SSG Skogsindustriernas Teknik AB ett mer blygsamt bolag med 17 anställda, en omsättning på cirka 19 Mkr och helägt av branschorganisationen Skogsindustrierna. Året efter – 2003 – knoppade Skogsindustrierna av SSG till de sju ägarna Billerud, Holmen, Korsnäs, M-real, Stora Enso, SCA och Södra, samtidigt som bolaget bytte namn till SSG Teknik AB. Hösten 2005 blev Jonas Berggren ny VD för bolaget.

När han nu tio år senare lämnar som VD har SSG Standard Solutions Group, som företaget numera heter, varit med om en högst anmärkningsvärd resa. Omsättningen har ökat till beräknade 100 Mkr för innevarande år, antalet anställda är 60, tjänsteportföljen har breddats och spetsats väsentligt med flera nya tjänste- och affärsområden, samtidigt som SSG idag har en stor del av hela den svenska tillverknings- och processindustrin som kunder. Under dessa tio expansionsår har dessutom lönsamheten varit mycket god för detta AAA-graderade bolag.

Nya utmaningar

Ingenstans internationellt finns det idag ett liknande branschövergripande samarbete, som det SSG har byggt upp. Den samverkansmodell, som företaget vilar på, det vill säga att bygga nätverk och samlas i olika forum för att öppet diskutera gemensamma satsningar och lösningar, har genom åren visat sig vara starkt efterfrågad och verkligen fungera över branscher och nationsgränser. Det är just detta samarbete, som under decennier har genererat goda resultat både för SSG och våra kunder – nödvändiga för en energi- och resurskrävande processindustri i den globala periferin”, säger Jonas Berggren, som närmast kommer att gå in som VD i Nordic Health Innovation (NHI), ett företag som han äger tillsammans med sin bror Peter Berggren, chef för Glesbygdsmedicinskt Centrum, och som i nära samarbete med Microsoft, Sigma och Cambio leder den globala utvecklingen mot en digitaliserad sjuk- och hälsovård på distans.

Stor tacksamhet

”Det är med stor tacksamhet för det starka avtryck Jonas Berggren har lämnat i SSGs historia, som vi nu tar avsked av honom som VD. Processen för att rekrytera en ny VD har påbörjats. Fram till dess att styrelsen har fattat beslut om detta kommer Mats Karlsson, idag chef för SSGs enhet Tjänsteleverans, att ta över rollen som COO/tf VD för SSG”, säger Anders Nilsson, styrelseordförande för SSG Standard Solutions Group AB.

Mer information lämnas gärna av SSGs styrelseordförande:

Anders Nilsson
Telefon: 0706661915