SSG Hydraulikdagar 2013 – knyter samman industrin

Den 10-11 april 2013 genomfördes det årligt återkommande evenemanget SSG Hydraulikdagar. Denna gång hölls konferensen på Rica Hotel No 25 i Göteborg. Temat för konferensen var ”Energibesparingar” med fokus på hydrauliksystem och smörjning. Under konferensen klargjordes att det idag finns många alternativa tekniska lösningar, som skulle kunna ge stora energibesparingar jämfört med de traditionella hydraulsystem som idag används inom industrin.

SSG Hydraulikdagar riktar sig mot de som arbetar med hydraulik. Under årets evenemang deltog ett 30-tal personer från hela Sverige - från Piteå till Växjö. Hälften av deltagarna var leverantörer och rådgivare till industrin och hälften var brukare av hydraulik. Från leverantörsledet deltog företagen Hydac, ExxonMobil, Oilmek, ProjektHydraulik och Moventas.

Överdimensioneringar och resursslöseri

Den första dagen inleddes med en kort presentation av SSG och SSGs tjänster. Därefter tog Sten-Ove Claesson från Hydac Fluidteknik plats på scenen för att berätta om energi och miljö i hydraulsystem och de överdimensioneringar och resursslöseri som idag finns inom industrin. Sten-Ove Claesson gav även goda exempel på vad man kunde göra för åtgärder för att optimera ett hydraulsystems verkningsgrad.Nästa föreläsare var Max Karlovini från ExxonMobil, som berättade om vikten av att välja rätt olja. Oljor vidareutvecklas ständigt och Max informerade om DTE 10 EXCEL, en olja med stabilare viskositet i temperaturspannen som sänker driftkostnaderna med upp till sex procent.På eftermiddagen presenterade Niklas Tuleborn från Moventas betydelsen av att ha en ren olja, då även små partiklar kan ge avsevärda minskningar i växellådors livslängd. Han berättade även om olika typer av smörjtekniker för växellådor.

Operan fick besök

Årets studiebesök genomfördes på GöteborgsOperan. Deltagarna fick veta att det händer en hel del som inte är känt bakom kulisserna. Omräknat till heltidsanställning sysselsätter operan omkring 500 personer. Den hydrauliska delen täcker bland annat in fyra sänkbara podier, som är en stor del av scenen, samt bommar, som hänger i taket. Hydrauliska vinschar flyttar, lyfter och sänker ner rekvisita och dekor på scenen helt ljudlöst.

Deltagarna fick se hydraulikrummen, dekorverkstäder och tillverkningslokaler. Det som många höjde på ögonbrynen lite extra för var en uppseendeväckande stor saxlyft.

Den första dagen avslutades med en god och trevlig middag, där allehanda diskussioner om problem och lösningar avhandlades liksom hur informationen i dagens föreläsningar kunde tillämpas i praktiken på den egna industrin.

Ny teknik och nytt tankesätt

Den andra dagen inleddes med att Lars Gustavsson från Oilmek visade hur det med frekvensstyrning av motorer går att bygga enklare system, som kontinuerligt anpassar tryck och flöde efter behov och därigenom ger stora energibesparingar. Han visade även en teknik för luftavskiljning i hydraulolja, vilken minskar behovet av stora hydrauloljetankar.

Lennart Strandberg från ProjektHydraulik visade sedan upp ett energiprojekt, som SSAB i Borlänge nyligen har genomfört. Genom tillämpning av ny teknik och nytt tankesätt har resultatet blivit en minskad energiförbrukning med 58 procent och en total besparing på 320 000 kronor per år, inräknat minskad lagerhållning. Återbetalningstiden för systemet var knappt 1,5 år.

SSG höll därefter i en workshop om den fortsatta utvecklingen av hydraulikgruppens nätverk. Deltagarna i de olika arbetsgrupperna betonade att forumet för hydraulikintresserade borde utvidgas och att information om nya produkter och tjänster måste nå ut till fler. En ökad samverkan med andra teknikgrupper förespråkades också, då olika teknikgrenar mer och mer strålar samman i dagens systemutformningar.Efter lunchen redogjorde sedan Lennart Strandberg för järnbrukens hydraulikgrupp, AUH, och deras syn på framtiden.

Positiva omdömen

Den andra dagen avslutades sedan med att SSG Styrgrupp Hydraulik höll sitt årsmöte. Mötet hölls öppet för åhörare och leddes av Morgan Markkula, SCA, ordförande i styrgruppen.

”Det här upplägget med en seminariedel med intressanta talare för förkovran plus tid för erfarenhetsutbyte är väldigt bra. Det är verkligen ett bra koncept för den som vill bygga nätverk och ett trivsamt forum att under trevliga former få träffa likasinnade och få till sig matnyttig information”, säger Lennart Strandberg, ProjektHydraulik AB, som även under årsmötet valdes in i SSGs Styrgrupp Hydraulik.

”Sammanfattningsvis blev det hela en mycket lyckad tillställning med positiva omdömen från både leverantörer och brukare. Ambitionen är att utöka konferensen till nästa år”, avslutar Rickard Sjöblom, projektledare inom SSGs affärsområde Teknik och Underhåll.

Presentationsmaterialet från föreläsningarna finns att ladda ned från SSGs hemsida: http://www.ssg.se/Produkter-och-tjanster/Konferenser-och-seminarier/SSG-Hydraulikdagar/SSG-Hydraulikdagar2013/

Köpmangatan 1

Telefon: 060 - 14 15 00