SSG lanserar säkerhetsutbildning för kontorsanställda

SSG lanserar säkerhetsutbildning för kontorsanställda

Efter sommaren lanserar SSG en ny utbildning som är en anpassad säkerhetsutbildning för alla de som arbetar i kontorsmiljö.

Många av SSGs kunder har efterfrågat en utbildning liknande SSG Säkerhetskörkort, som riktar sig till de anställda som framför allt arbetar i kontorsmiljö.

– Vissa av personerna i målgruppen befinner sig även i produktionsmiljö, men då är det tillfälligt vilket kan medföra andra viktiga saker att känna till och tänka på. SSG tillsatte därför en arbetsgrupp som nu arbetar med att ta fram denna utbildning, som har arbetsnamnet Säkerhetskörkort Kontor, säger Kristina Nilsson.

Syftet med utbildningen är att bidra till att uppnå en trygg och säker arbetsmiljö genom att öka kompetensen inom arbetsmiljö och säkerhet hos i första hand egenanställd kontorspersonal.

Avsikten är att utbildningen ska ge en baskunskap för kontorspersonal och en grundintroduktion för nyanställda.

– Men den ska också skapa en gemensam förståelse för värderingar inom området arbetsmiljö och säkerhet och bidra till en trivsam, trygg och säker arbetsmiljö – alla ska kunna gå hem från jobbet och må bra och inte slita ut sig, säger Kristina Nilsson.

Kraven på utbildningen har också varit att den ska vara ett stöd för de företag som arbetar enligt standarden OHSAS 18001.

Den nya utbildningen, som lanseras efter sommaren, kommer att ingå i SSG Academy.

Innehåll

Den nya utbildningen skiljer sig något från det mer industrianpassade SSG Säkerhetskörkort genom att innehålla mindre industrianpassade risker och fler frågor kring exempelvis ergonomi, stress, belysning och ljud.

Mälarenergi i startgroparna

Daniel Granström, arbetsmiljöingenjör med koncernansvar för arbetsmiljöprocessen på koncernstabens HR-funktion i Mälarenergi, är en av de personer som har suttit med i arbetsgruppen.

– Det här är en kompletterande utbildning som vi länge har efterfrågat. Vi har tidigare använt oss av lärarledda utbildningar för nästan 200 personer inför certifiering enligt OHSAS 18001, men nu när resten av koncernen skall certifieras ska alla tjänstemän inom företaget få grundläggande arbetsmiljöutbildning. Så har vi stora förväntningar på säkerhetskörkortet för kontorsanställda. Vi avser låta de 450 som är kvar genomgå denna utbildning, säger Daniel Granström och fortsätter:

– När vi under 2012 till 2014 byggde en helt ny panna hade vi krav på att alla entreprenörer hade genomgått SSG Entre. Nu från den 1 juni inför vi krav på entreprenörer som kommer för att genomföra revision på pannorna att de ska ha SSG Entre. Då är det en naturlig fortsättning att även våra kontorsanställda säkerhetsutbildas.