SSGs Säkerhetskonferens hålls i år den 19-20 mars på Hotel Birger Jarl i Stockholm.

SSG sätter trygghet i fokus vid årets Säkerhetskonferens

Nu kan SSG Standard Solutions Group stolt presentera programmet för årets Säkerhetskonferens som hålls den 19-20 mars på Hotel Birger Jarl i Stockholm. Programmet innehåller spännande föreläsningar, exempel från verkligheten och avslutas med en workshop där framtidens digitala möjligheter kommer att behandlas. Allt med fokus på ett tryggt, hållbart och hälsosamt arbetsliv.

Konferensen inleds av författaren, föreläsaren och organisationsutvecklaren Christina Stielli som också kommer vara moderator under hela konferensen.

– Mitt arbete under denna dag är ett riktigt hedersuppdrag! Arbetet med arbetsmiljö är så gränslöst viktigt och oavsett projektstorlek, arbetsuppgifter eller kollegor ska alla kunna känna trygghet i att be om hjälp, kunna lyfta problem och våga göra fel, säger Christina.

SSGs Säkerhetskonferens är en mötesplats för alla som arbetar med arbetsmiljörelaterade frågor, eller för den som vill föra sitt arbetsmiljöarbete till nya nivåer.

Årets program

Tisdag 19 mars

• Psykologisk trygghet: Vad innebär det? SSG Säkerhetskonferens inleds med en föreläsning om psykologisk trygghet med Christina Stielli som är författare, föreläsare och organisationsutvecklare och hon kommer även följa oss som moderator under hela första dagen.
  • Hitachi Energy drivs av välmående medarbetare. Jens Möllberg, global produktionschef inom Hitachi Energy, är en stolt och passionerad ledare inom den globala gröna energiomställningen. Jens leder och använder sina medarbetares potential och välmående som drivkraft. Han var vinnare av Prevents nationella arbetsmiljöpris 2022 och i sin presentation kommer han beröra vikten av att våga vara modig och sårbar i sitt ledarskap för att skapa trygga och effektiva team.
  • SSAB om hur kompetenta medarbetare skapar en säker arbetsplats. När ledningen i SSAB bestämde sig för att ta ordentligt tag i säkerhetsarbetet för att ingen ska komma till skada beslutades att utbilda alla anställda i det som kallas för ”SSABs Säkerhetsprogram”. På SSG Säkerhetskonferens kommer vi att får höra mer om hur en säkerhetskultur kan utvecklas genom ett interaktivt utbildningsprogram med målet att få alla medarbetare att vilja bidra.

Lunch Paneldiskussion

• Hur axlar man projektet Förbifart Stockholm? Här kommer Camilla Magnusson från Trafikverket att berätta om det gigantiska byggprojektet. Förbifart Stockholm och hur man tacklar olika typer av utmaningar inom arbetsmiljö- och säkerhetsarbetet där cirka 400 entreprenörsbolag, däribland många utländska, ska koordineras.
  • Södra Cell Värö i samarbete med Haverikommissionen. I november 2022 skedde en olycka på Södra i Värö där en timmerbil och en växlingsrörelse kolliderade på en obevakad plankorsning och lokföraren omkom. Thomas Frick, försörjningschef på Södra Skog och Mikael Hillbo, utredningsledare inom spårtrafik på Statens haverikommission, berättar om olyckan, utredningsarbetet och dess viktiga delar; vad som förorsakade olyckan, hur det hanterades och vad man kan dra för lärdomar och jobba förebyggande för att motsvarande inte ska hända igen.
  • Inspirationsföreläsning med psykologen Mattias Lundberg. Hur kommer det sig att människor som får samma information, kan tolka den på så olika sätt? Och varför gör vi inte alltid som vi vet att vi borde göra? I den här föreläsningen beskriver Mattias Lundberg, legitimerad psykolog och docent i psykologi, grunderna kring hur mänskligt beteende kan förstås, vad det är som gör att vi människor inte alltid är så smarta som vi kanske tror, och vad vi kan göra för att undvika att vi missförstår varandra på en arbetsplats.

17.00 Nätverksmingel och incheckning

19.00 Middag

Onsdag 20 mars

• Workshop: Människa, teknik och organisation. Johan Engman är innovationschefen från SSG som är övertygad om att alla människor är mer innovativa än vad de själva tror. Han brinner för teknik och den digitala världen men sätter alltid människan i centrum. På denna workshop får deltagarna inte bara följa med på en inspirerande digital resa, utan även på scen uppleva teknik och artificiell intelligens i framkant. Självklart med säkerhet i fokus!

Lunch och avslut

Med reservation för ändringar.

Telefon: 060 - 14 15 00
Support: 060 - 14 15 10